Recensie: I Care a Lot

My dear sir, this is the American Dream

Een film over zeer serieuze onderwerpen hoeft op zich niet somber te zijn. Het levende bewijs daarvan vind je in 'I Care a Lot' waarin met vuurwerk een wanhopig verhaal verteld wordt over het uit de hand gelopen kapitalisme.

Wie aan films over serieuze, actuele problemen denkt, stelt zich vast een sombere film met veel lange monologen en moralistische vingers voor. Regisseur J. Blakeson vermijdt dit. In zijn meest recente film, 'I Care a Lot', zet hij een schijnwerper op het machtsmisbruik door de voogden van gepensioneerden in de VS. Hij neemt deze schijnwerper echter serieus, want zijn film heeft meer gemeen met een typische Hollywood actiefilm dan de gemiddelde 'Pano'-reportage.

In 'I Care a Lot' volg je het verhaal van Marla Grayson, die op briljante wijze gespeeld wordt door Rosamund Pike. Marla is een voogd, wat wil zeggen dat ze van de staat de taak kreeg om zorg te dragen voor een oudere persoon die dat zelf niet meer kan. Zoals vaker, slaagden de Amerikanen erin dit vrij simpel altruïstisch concept in een dystopische nachtmerrie om te toveren. Aangezien een voogd complete controle krijgt en de bejaarde vrijwel geen mogelijkheid heeft om de voogd aan te klagen of te weigeren, is de voogdij al snel in een miljardenindustrie veranderd.

In de stijl van andere Amerikaanse films zoals 'The Big Short' en 'The Laundromat', brengt de film deze industrie echter in beeld met de flair van een Marvelfilm. Felle kleuren, vrolijke muziek en personages die variëren van charmant tot intrigerend. Grayson krijgt zo de eigenschappen van een een echte Disneyschurk. Met zonnebril en vapor ter hand eist ze de aandacht op met haar over the top karaktertrekken iedere seconde dat zij in beeld is .

De film portreteert Grayson als een personificatie van de American dream. Zo heeft ze een hele hoop eigenschappen die ook vaak aan de Amerikaanse fabel worden toegeschreven. Ze heeft een gigantisch doorzettingsvermogen, koestert rijkdom als haar grootste wens in het leven, heeft zeer veel stijl, is erg charmant en is vooral genadeloos tot op het bot. Deze gelijkenis ontgaat ook de personages in het verhaal zelf niet, aangezien Grayson op meerdere momenten letterijk als de Amerikaanse droom beschreven wordt.

De voogdij wordt in de film vrij expliciet vergeleken met mensenhandel. De film maakt ook deze vergelijking zeer expliciet door middel van het plot. Het is duidelijk dat slechts een laagje arbitraire legaliteit Marla scheidt van andere criminele organisaties. Wanneer deze grens doorheen de film begint te vervagen, komt de kijker ook een beetje vanuit het niets terecht in een actiefilm die naadloos aansluit op de eerdere thematiek.

'I Care a Lot' is in de eerste plaats een ontzettend leuke en spitsvondige film, maar heeft ook een hele hoop te vertellen over de staat van het kapitalisme − excuseer, ik bedoel uiteraard de American dream. Een ideale mix van een actuele documentaire en James Bond.