Overpoort overspoeld op eerste avond

"Gecontroleerde studentenactiviteiten kunnen ongecontroleerde samenkomsten tegengaan"

Op de eerste dag van het academiejaar barstte de uitgaansbuurt meteen uit haar voegen. Studentenbeheerder Nicolas Vander Eecken reageert: "Geef verenigingen de kans orde te scheppen in de massa studenten in plaats van hen te veel beperkingen op te leggen."

Op de eerste avond van het academiejaar liep het meteen flink mis in de Overpoort. Al rond 22 uur was het er over de koppen lopen en ook in de naburige straten stonden de groepen studenten op elkaar gepropt. Drankjes werden doorgegeven, mondmaskers werden kinmaskers en van anderhalve meters was geen sprake. Het verplichte sluitingsuur werd niet eens gehaald, want al omstreeks 23 uur sloot de politie, in opdracht van de burgemeester en de korpschef, de Overpoort af. Wie erin zat mocht blijven, wie wegging kon niet meer binnen.

Studentenbeheerder Nicolas Vander Eecken reageerde op de situatie: "Wat gisterenavond gebeurde in de Overpoort is erg frustrerend na alle voorbereidingen die de studentenvertegenwoordigers en -verenigingen hebben getroffen. Ze hebben massaal alles op alles gezet om het academiejaar vlot en veilig op gang te trappen. Temidden de ongecontroleerde massa in de Overpoort viel mij één ding sterk op: de cafés die uitgebaat worden door studentenverenigingen slaagden erin hun activiteiten wél coronaproof te organiseren. In cafés Yucca en Delta stonden de tafels op een veilige afstand van elkaar, waren de plaatsen beperkt en trachtten de studentenverenigingen alles in goede banen te leiden."

Toch was hij niet erg verrast dat de situatie in de studentenbuurt gisteren zo snel escaleerde. "De activiteiten die op poten gezet worden door studentenverenigingen moeten voldoen aan strenge voorwaarden om te mogen doorgaan. De verenigingen worden aan de hand van screening en sensibilisatie gewezen op hun verantwoordelijkheid en dat was gisteravond duidelijk te merken aan de vele goed georganiseerde activiteiten buiten de Overpoort.

"Voorzie studenten van een duidelijke omkadering"

Helaas was de capaciteit van de Overpoort verre van toereikend voor alle studenten, waardoor het op straat en op de pleinen rond deze plek al snel misliep. Gisteren waren de cafés van de verenigingen een voorbeeld binnen de uitgaansbuurt, maar ik ben bang dat ook zij van deze uit de hand gelopen avond nadeel zullen ondervinden. Voornamelijk op vlak van regelgeving heb ik schrik dat de verenigingen nog meer beperkingen opgelegd zullen krijgen", aldus Nico.

Dit is volgens hem het laatste wat studenten nu nodig hebben. Hij verduidelijkt: "Vanavond bewees voor mij dat activiteiten die door de verenigingen op poten gezet worden veel makkelijker te controleren en coördineren zijn dan loslopende groepen studenten. Ik pleit dan ook voor meer ondersteuning en minder beperkingen voor de verenigingen. Zij zijn in staat om orde te scheppen in de loslopende massa studenten. De situatie onder controle krijgen, is veel makkelijker wanneer er structuur in die massa zit. Ik pleit hierbij voor meer vertrouwen in de verenigingen en meer terreinen voor gecontroleerde studentenactiviteiten. Voorzie studenten van een duidelijke omkadering om ook in deze ingewikkelde tijden student te zijn."

Gemiddeld: 4.8 (6 stemmen)