Op de Faculteit Wetenschappen moeten er dertien zitjes opgevuld raken, waarvan vijf door kandidaten van het minderheidsgeslacht. Stemmen kan van 7 tot 9 mei op www.verkiezingen.ugent.be.
Jeffrey De Rycke
Studierichting: Derde bachelor Fysica en Sterrenkunde.
Gelieerd aan: Jongerenvereniging voor Sterrenkunde & WiNA.
Ervaring als stuver: Geen.
"Bij mij kan je rekenen op een rationele en pragmatische blik op de zaken"
De decaan grijpt de absolute macht, wat doe je?
"Een leider is maar zo sterk als zijn volgers. Volgt niemand je, dan ben je geen leider. Het doel is dus dit te veroorzaken.
Stap 1: Zoek welke mensen er vlak onder de decaan staan of aan wie hij zijn directe bevelen geeft.
Stap 2: Aangezien de decaan de absolute macht heeft, hebben de directe volgers minder macht dan daarvoor. Zoek uit welke macht ze wel nog hebben.
Stap 3: Informeer deze mensen hierover en beloof hen meer macht dan wat ze op dit moment hebben in ruil voor het niet meer gehoorzamen van de decaan ("meer" kan simpelweg de oude macht zijn).
Stap 4: Pleeg de nodige staatsgreep - zonder bloedvergieten, aangezien je alle tweede machtigste mensen aan je kant hebt - en herstel de vorige orde.
Stap 5: Organiseer nieuwe decaanverkiezingen."
Waarom studentenvertegenwoordiging?
"Ik ben altijd al graag een stem voor de mens geweest. Wanneer mensen mij ideeën gaven of wanneer ik zelf een idee vind, twijfel ik er nooit aan om te zoeken hoe men dit kan implementeren of uitwerken. Ik wil nu hetzelfde doen voor mijn medestudenten."
Waarom moeten mensen op jou stemmen?
"Mensen zullen mij altijd ideeën kunnen geven die ik verder kan evalueren. Ze kunnen bij mij ook altijd rekenen op een rationele en pragmatische blik op de zaken."
Wat zijn de grootste heikele punten op je faculteit?
"Voor zover ik weet, vindt iedereen terecht dat de S5 te weinig capaciteit heeft over de middag. Hier moet zeker iets aan gedaan worden, want het is al gebeurd dat mensen 's winters buiten moesten zitten. Daarnaast zijn er nog veel te veel vakken en richtingen waar er geen lessen worden opgenomen. Op een wetenschapsfaculteit mag dit zeker wel, aangezien er een groot verschil is tussen iets lezen en het principe uitgelegd krijgen. Als de lessen opgenomen worden, kan je de uitleg altijd herbekijken."
Geef één concreet iets dat je wil veranderen binnen je mandaat?
"Als we kijken naar wat haalbaar is voor een stuver van de Faculteit Wetenschappen, dan is dat zeker zorgen dat de lessen worden opgenomen. Het capaciteitsprobleem in de S5 zal medewerking vragen van andere faculteiten - bijvoorbeeld het aanbouwen van een resto in Zwijnaarde, uurroosters zo maken dat andere richtingen niet op onze faculteit eindigen over de middag. Dit betekent echter niet dat er niet naar gekeken zal worden. Ik wil simpelweg nu een belofte maken die haalbaar is, zijnde de lesopnames."
Wat zou je graag behouden aan de faculteit?
"Onze faculteit heeft een gezonde flexibiliteit betreffende examens. Er kan altijd makkelijk overlegd worden met proffen om examens te verplaatsen of meerdere examendata te krijgen. Deze flexibiliteit mag zeker niet verloren gaan, aangezien dit fantastisch is voor keuzevakken, die veel richtingen hebben, en mensen die vakken moeten meenemen."
Vind je samenwerking met andere stuvers belangrijk of verdedig je liever je eigen standpunt?
"Voor mij bestaan er in een discussie geen winnaars of verliezers. Je zoekt samen naar een gemeenschappelijke grond en probeert een compromis te krijgen. Hierbij is het dus belangrijk dat je open staat voor andere ideeën, en deze durft overwegen, om daarna je eigen standpunt te heranalyseren en te zien hoe je het meest optimale compromis kan sluiten."
Nathan Steyaert
Studierichting: Derde bachelor Wiskunde.
Gelieerd aan: WiNA.
Ervaring als stuver: Geen.
"Een grote ergernis is dat proffen bestanden als .ppt of .doc sturen in plaats van .pdf"
De decaan grijpt de absolute macht, wat doe je?
"Petitie starten, felle hashtags gebruiken en het UFO in brand steken. Daarna misschien eens overleggen met m'n medestuvers of zo."
Waarom studentenvertegenwoordiging?
"Het vertegenwoordigen van studenten in raden spreekt me wel al eventjes aan. Ik ga graag naar vergaderingen om daar mijn zeg te doen en ik sta ook wel klaar om mijn standpunten te verdedigen."
Waarom moeten mensen op je stemmen?
"Ik denk dat ik geschikt ben aangezien ik er volledig wil voor gaan en de nodige diversificatie in de faculteitsraad kan brengen, als enige wiskundestudent en als enige binnen het praesidium van een faculteitskring (tot zover ik weet)."
Wat zijn de grootste heikele punten op je faculteit?
"Plek in de resto van S5 en het niet in orde zijn van studiefiches staan waarschijnlijk hoog op het lijstje van frustraties van elke student."
Geef één concreet iets dat je wil veranderen binnen je mandaat?
"Een grote ergernis is dat proffen graag bestanden als .ppt of .doc doorsturen in de plaats van .pdf. Hiervoor zouden ook richtlijnen vanuit de faculteit mogen komen."
Wat zou je graag behouden aan de faculteit?
"De unieke aangename sfeer die ik nergens terug vindt."
Vind je samenwerking met andere stuvers belangrijk of verdedig je liever je eigen standpunt?
"Dat is een foute dichotomie, het is allebei belangrijk en het is niet snel nodig om me volledig af te zetten van andere stuvers."
Wout Schellaert
Studierichting: Eerste master Informatica.
Gelieerd aan: Zeus WPI, WVK.
Ervaring als stuver: Sporadisch in communicatie met STUW, vanuit functie als bestuurslid Zeus WPI.
"Feedback van studenten is belangrijk voor het constructief ontwikkelen van een universiteit"
De decaan grijpt de absolute macht, wat doe je?
/
Waarom studentenvertegenwoordiging?
"Omdat feedback van studenten belangrijk is voor het constructief ontwikkelen van een universiteit en haar opleidingen."
Waarom moeten mensen op je stemmen?
"Omdat ze in mij een kandidaat kunnen vinden die zijn standpunten zal opbouwen uit de meningen van studenten, en de conclusies duidelijk en beargumenteerd zal overbrengen aan de beleidsvoerders die minder in rechtstreeks contact staan met studenten."
Wat zijn de grootste heikele punten op je faculteit?
"Een gebrek aan impact van de onderwijsevaluaties, een regelmatig (over)volle resto (en bib) en een gebrek aan ruimte om tussen de lessen door plaats te nemen."
Geef één concreet iets dat je wil veranderen binnen je mandaat.
"Impact van onderwijsevaluaties verhogen, proffen moeten realiseren dat het slaagpercentage geen goed metriek is voor het niveau en de hoeveelheid bijgebrachte kennis. Concreter: inzetten op de bespreking van de nu verplichte onderwijsevaluaties."
Wat zou je graag behouden aan de faculteit?
"Ons relatief hoog aantal stuvers in de Faculteitsraad, onze nieuwe decaan die heel expliciet naar studentenopinie vraagt."
Vind je samenwerking met andere stuvers belangrijk of verdedig je liever je eigen standpunt?
"Samenwerking is essentieel als je meer dan alleen jezelf wil vertegenwoordigen, je moet luisteren naar andere standpunten om tot een gebalanceerde conclusie te komen waar meer mensen zich in vinden."
Robbe Van Herck
Studierichting: Informatica 1.
Gelieerd aan: Zeus WPI.
Ervaring als stuver: Geen.
"Als nieuwe student kan ik inzichten bieden"
De decaan grijpt de absolute macht, wat doe je?
"K."
Waarom studentenvertegenwoordiging?
"Ik wil mijn mening kunnen geven over dingen die mij en mijn omgeving aangaan."
Waarom moeten mensen op je stemmen?
"Als nieuwe student kan ik inzichten bieden over hoe het voor nieuwe studenten is om te beginnen aan een universiteit terwijl alles nieuw en groot is."
Wat zijn de grootste heikele punten op je faculteit?
"Te weinig plaats in de resto, te weinig communicatie naar nieuwe studenten over welke mogelijkheden tot inspraak er zijn."
Geef één concreet iets dat je wil veranderen binnen je mandaat.
"Meer communictie over studentenvertegenwoordiging naar eerstejaars."
Wat zou je graag behouden aan de faculteit?
"Zo goed als alles."
Vind je samenwerking met andere stuvers belangrijk of verdedig je liever je eigen standpunt?
"Een combinatie van beide, alle meningen moeten gehoord worden, dus de mijne ook."
Rien Maertens
Studierichting: Eerste master Informatica.
Gelieerd aan: Zeus WPI.
Ervaring als stuver: StuW (studentenraad), Opleidingscommissie Informatica, Gentse Studentenraad.
"Iedereen weet toch dat de studenten alle macht bezitten"
De decaan grijpt de absolute macht, wat doe je?
"Achter de schermen de decaan zijn of haar coup dirigeren. Iedereen weet toch dat de studenten alle macht aan de UGent bezitten!"
Waarom studentenvertegenwoordiging?
"Om medestudenten te helpen en ons leven aangenamer te maken."
Waarom moeten mensen op je stemmen?
"Niet. Van mij mag er voorrang gegeven worden aan studenten die hun volledige mandaat (twee jaar) kunnen uitzitten in de FR. Ik ben van plan volgend jaar af te studeren."
Wat zijn de grootste heikele punten op je faculteit?
"De resto (S5) zit vaak te vol en de koffie van de automaat is te duur (€1,50)."
Geef één concreet iets dat je wil veranderen binnen je mandaat.
"De mening van alle studenten beter vertegenwoordigen door engangement te stimuleren en betere manieren vinden om klachten te delen aan onze faculteit."
Wat zou je graag behouden aan de faculteit?
"De rust en kalmte van onze campus."
Vind je samenwerking met andere stuvers belangrijk of verdedig je liever je eigen standpunt?
"Één voor allen. Allen voor één."
Joris Van Dorpe
Studierichting: Eerste bachelor Biochemie en Biotechnologie.
Gelieerd aan: "Partij van de open-minded, rationele maar sociologie in rekeninghoudende ontdekkers."
Ervaring als stuver: "Als studentenvertegenwoordiger moeten jullie vrede nemen met een groot pak goesting, wel ben ik vijf jaar vooruitstrevende leider geweest in de plaatselijke chiro."
"Tools om de wereld te ontdekken moeten zo goed mogelijk aangeboden worden, toch?"
De decaan grijpt de absolute macht, wat doe je?
"Aangezien in een universiteit het verdelen van de macht essentieel is om een gemixte visie en controle op beslissingen te hebben, zou ik vliegensvlug mijn driestappenplan uitvoeren. Eerste stap is het duidelijk maken van het gevaar van een tiran op een ludieke manier. Bijvoorbeeld borden aan de ingang van elke faculteit plaatsen met slogans als 'Hitler is terug' met foto van de decaan als Hitler gephotoshopt. De tweede stap is dan het verzamelen van eensgezinde studenten. Hierbij zullen nu ook gratis Hitlersnorretjes aan de ingang van de faculteiten uitgedeeld worden die alle overtuigde studenten kunnen opzetten als protest en uiting van hun woede. De derde stap en laatste stap is de media bereiken via een grote protestactie op straat. Dit zou dan een grote stoet verklede studenten zijn met duidelijke protestborden tegen de tirannie."
Waarom studentenvertegenwoordiging?
"Studenten die het onderwijs aan de levende lijve ondervinden hebben een stem nodig om nieuwe noden en noodzakelijke veranderingen te kunnen uitroepen. Ook is de studentenvertegenwoordiging het belangrijkste controlemechanisme op beslissingen die van bovenaf worden genomen."
Waarom moeten mensen op je stemmen?
"Omdat ik een enthousiaste en gedreven eerstejaarstudent ben die altijd kritisch en rationeel denkt over vernieuwingen om de Faculteit Wetenschappen en de wetenschap in het algemeen op een zo positief mogelijke manier te veranderen. Tools om de wereld te ontdekken moeten zo goed mogelijk aangeboden worden toch?"
Wat zijn de grootste heikele punten op je faculteit?
"Ik vind eigenlijk niet dat er echt grote heikele punten zijn in onze faculteit, maar verbeteringen kunnen natuurlijk altijd. Zo zijn sommige auditoria misschien wel eens aan vernieuwing toe."
Geef één concreet iets dat je wil veranderen binnen je mandaat.
"Graag zou ik een onderwijsinnovatie invoeren. De moleculaire bioloog Marc Van Montagu (ontdekker van de gentechnologie in Gent) maakte mij in zijn lezing duidelijk hoe belangrijk de wetenschap van het dagelijkse leven eigenlijk is. We zouden als studenten wetenschappen moeten leren hoe wetenschappers in het verleden redeneerden in het dagelijkse leven (ratio versus emoties) en hoe we vandaag de dag innovaties aan de gewone man moeten brengen (wetenschap + sociologie). Ik vind dat deze 'andere' aspecten van wetenschap belangrijk zijn in een curriculum aan onze faculteit."
Wat zou je graag behouden aan de faculteit?
"De open communicatie tussen prof en student."
Vind je samenwerking met andere stuvers belangrijk of verdedig je liever je eigen standpunt?
"Samenwerken met andere stuvers is heel belangrijk. Iedereen heeft z'n eigen standpunt, maar het is juist door in discussie te gaan met elkaar dat je tot betere oplossingen kan komen."
Lauren Verleysen
Studierichting: Eerste master Functionele Biologie.
Gelieerd aan: GBK.
Ervaring als stuver: Opleidingscommissie Biologie (2016-2017).
"Ik zal altijd het beste standpunt voor mijn richting verdedigen maar niet ten koste van een goede afloop"
De decaan grijpt de absolute macht, wat doe je?
"Als eerste stap, een diplomatische reactie waarin het probleem wordt aangekaart in de Gentse studentenraad. Als tweede stap, roepen we alle studenten op tot actie. Zonder studenten geen faculteit!"
Waarom studentenvertegenwoordiging?
"Vorig jaar was er geen studentenvertegenwoordiger voor de richting Biologie en hier wil ik heel graag verandering in brengen. Ik vind het belangrijk dat alle richtingen gelijk worden vertegenwoordigd en hier moet de richting Biologie niet voor onder doen."
Waarom moeten mensen op je stemmen?
"Ik ben een goedlachs en sociaal persoon die open staat voor ieders mening. Ik kom altijd op voor dingen die me dierbaar zijn en ik laat me niet zo gemakkelijk langs de kant zetten. Ik zet door en probeer tot het uiterste te gaan als ik overtuigd ben van mijn standpunt."
Wat zijn de grootste heikele punten op je faculteit?
"Communicatie is iets waar veel bedrijven, verenigingen en clubs veel problemen mee hebben. Jammer genoeg is dit voor de faculteit niet anders."
Geef één concreet iets dat je wil veranderen binnen je mandaat.
"Betere aanduiding van lokalen en fases in campus Ledeganck."
Wat zou je graag behouden aan de faculteit?
"Het goede onthaal van de buitenlandse student. Deze krijgen bij het toekomen op de universiteit buddies toegewezen die hen wegwijs maakt in het wereldje van de Gentse student. Zelf ben ik dit jaar ook buddy geweest van zeven studenten en ik merk dat de studenten het veel gemakkelijker vinden om een contactpersoon van dezelfde leeftijd te hebben."
Vind je samenwerking met andere stuvers belangrijk of verdedig je liever je eigen standpunt?
"Aangezien elke richting uniek is, is het heel belangrijk dat deze worden vertegenwoordigd en dat de stuvers samenwerken voor een betere faculteit. Om dit tot een goed einde te brengen moet er geluisterd worden naar elke mening en samen komen we tot de beste oplossing. Ik zal altijd het beste standpunt voor mijn richting verdedigen maar niet ten koste van een goede afloop."
Freya Persyn
Studierichting: Eerste master Biologie.
Gelieerd aan: GBK (3 jaar praesidium).
Ervaring als stuver: Geen.
"Ik ben een luisterend oor voor alle biologen"
De decaan grijpt de absolute macht, wat doe je?
"Eerst ga ik toch even stil moeten zijn en afstuderen, mijn ouders zouden namelijk niet zo blij zijn moest ik te afgeleid zijn door een revolutie. Nee, even serieus, een coup lijkt me de enige optie en als last resort kunnen we nog steeds de Sterre afbranden."
Waarom studentenvertegenwoordiging?
"Onze stem binnen de universiteit is belangrijk, enkel de studenten zelf kunnen wijzen op sommige problemen, wij denken aan dingen die ons alledaagse leven als student makkelijker kunnen maken en het zou zonde zijn deze ideeën verloren te laten gaan. Er zat vorig jaar geen enkele biologiestudent in de Faculteitsraad en dit is een gemiste kans."
Waarom moeten mensen op je stemmen?
"Ik heb goed contact met mijn praesidium en kan voor hen ook een aanspreekpunt zijn in zaken zoals de cursusverkoop en andere activiteiten op de faculteit te organiseren. Ik heb ervaring met productief vergaderen en probleemoplossend denken en ben een luisterend oor voor alle biologen. Ik ben ook een van de enige kandidaten die het verloop van zaken op de campus Ledeganck dagelijks meemaakt."
Wat zijn de grootste heikele punten op je faculteit?
"De verbouwingen op de Ledeganck zorgen voor enkele problemen. Het GBK is haar lokaal hier verloren, maar over de belofte van terugkomst horen we niets meer, dit bemoeilijkt onze cursusverkoop, sinds de verplaatsingsduur naar de Sterre de verkooptijd inkort. Nieuwe lokalen zijn slecht aangeduid. Ook moeten leslokalen gebruikt worden waar het lawaai heel duidelijk hoorbaar is, iets wat opletten bemoeilijkt. Goed werkende luidsprekers zijn in de oudere lokalen niet aanwezig en er wordt hele dagen les georganiseerd in lokalen met stoelen zonder leuning: wanneer je hier tot zes uur op een dag les hebt, weet je tegen het einde van de dag niet meer hoe je moet zitten. De cafetaria begint rond 13u reeds af te sluiten, terwijl de studenten dan volop nog broodjes willen kopen, soms zijn deze voor 14u op."
Geef één concreet iets dat je wil veranderen binnen je mandaat.
"De inrichting van de 'visbak', de ruimte waar samen kan gezeten worden voor groepswerken, is erg inefficiënt. De ronde tafels met vaste stoelen nemen veel meer ruimte in beslag dan zou moeten, deze vervangen zou meteen ook extra studeerruimte voor in de blok creëren."
Wat zou je graag behouden aan de faculteit?
"Ik vind het geweldig dat er zoveel groen op onze faculteit is, dit is geweldig voor de sfeer, vooral in de zomer, en mag nooit verdwijnen."
Vind je samenwerking met andere stuvers belangrijk of verdedig je liever je eigen standpunt?
"Ik vind het belangrijk je eigen standpunt duidelijk te maken, maar niet te koppig te zijn om naar andere ideeën te luisteren. Samen denk je aan veel meer dan alleen en alle stuvers willen het beste voor de studenten, samenwerking zal sowieso tot de beste compromissen leiden."
Jef Haerinck
Studierichting: Tweede bachelor Biochemie en Biotechnologie.
Gelieerd aan: /
Ervaring als stuver: Geen.
"Elke afgestudeerde student moet vol capabel en vol zelfvertrouwen de wereld kunnen trotseren!"
De decaan grijpt de absolute macht, wat doe je?
"Terwijl de decaan haar ijzeren greep verstevigt, broeit ontevredenheid in de donkerste regionen van de faculteit. Creatievelingen onder de studenten creëren 'death rays', ontraceerbare gifstoffen en superpathogenen. Aanslag na aanslag wordt afgeweerd, maar alles verandert wanneer de geologie aanvalt. Een twintigtal hompen klei zoeven door de lucht en een vlam laait op in het hart van de strijders die eindelijk angst zien in de ogen van hun tiran. Studenten aller opleidingen verenigen zich en ontketenen een revolutie die Gent doet daveren op zijn grondvesten. Enkele weken later wordt de decaan levensloos teruggevonden. Een autopsie bevestigd dat het om zelfmoord gaat door middel van cyanide, anthrax, twee kogels in de rug en een baksteen tegen het achterhoofd. Waarschijnlijk dreef de druk die bij zo'n leidinggevende positie komt kijken de decaan tot deze wanhoopsdaad."
Waarom studentenvertegenwoordiging?
"Omdat het belangrijk is dat de noden en belangen van de studenten op elk vlak verdedigt worden. Als student krijg je van de samenleving een waardige identiteit en tijd en middelen om je volledig te richten op ontplooiing tot een meer bekwaam, integer en volgroeid individu. Een unieke mogelijkheid die je later in alle waarschijnlijkheid niet meer zal krijgen. Dit proces van zelfontwikkeling zou de faculteit op elke mogelijke manier moeten bevorderen, niet enkel via wetenschappelijke kennis. Daar is nog heel wat ruimte voor verbetering en daar wil ik een verschil maken. Elke afgestudeerde student moet capabel en vol zelfvertrouwen de wereld kunnen trotseren!"
Waarom moeten mensen op je stemmen?
"Ik zal steeds de belangen van alle studenten op elke mogelijke manier verdedigen. In mijn programma wil ik inzetten op het beter begeleiden van studenten bij het opdoen van buitenschoolse ervaringen. Denk maar aan vakantiejobs in jouw sector of internationale stages waar je je visie kan verbreden, nieuwe culturen leert kennen en misschien wel vriendschappen voor het leven smeed. Deze zaken zijn onder andere in de faculteit geneeskunde en gezondheidswetenschappen en de faculteit ingenieurswetenschappen en architectuur veel beter uitgewerkt. Daarnaast zou ik graag op de campus (Sterre en/of Ledeganck) een ruimte voorzien waar studenten even kunnen uitrusten of desnoods zelf een dutje kunnen doen. Kan jij je in mijn programma vinden en wil jij een studentenvertegenwoordiger die niet bang is om alles uit de kast te halen om jouw belangen te verdedigen? Dan ben ik voor jou de ideale kandidaat!"
Wat zijn de grootste heikele punten op je faculteit?
"Ik erger me vaak aan bepaalde practica en labo's. Hoewel enkele practica erg goed in elkaar zitten, voelen andere practica als complete tijdverspilling. Daarnaast is de feedback vaak enorm ontoereikend. Voor mij is de tegenstelling tussen de enorme nadruk op labo's en de gebrekkige stimulatie van de faculteit om op andere manieren ervaring op te doen ook wat absurd. Een vakantiejob die nauw aansluit bij je opleiding of binnen- en buitenlandse stages, cursussen of workshops tijdens de zomervakantie kunnen je zo veel meer bieden dan eindeloos zwoegen in een practicumzaal, en dat zowel op het vlak van wetenschappelijke kennis als levenservaring."
Geef één concreet iets dat je wil veranderen binnen je mandaat.
"Studenten beter ondersteunen bij het opdoen van buitenschoolse ervaringen: vakantiejobs, stages, internationalisering ..."
Wat zou je graag behouden aan de faculteit?
"De onderwijsevaluaties die dit jaar zeker hun nut bewezen, alle proffen die gemotiveerd en boeiend lesgeven en zich continu inzetten voor de studenten, de stille en minder stille bibliotheek in S5 en de plantentuin."
Vind je samenwerking met andere stuvers belangrijk of verdedig je liever je eigen standpunt?
"Samenwerken met andere stuvers en studenten is volgens mij van enorm belang als je als student een invloed wil hebben op het reilen en zeilen van de faculteit. Hoewel het als stuver belangrijk is zelf initiatief te nemen kan je pas maximaal resultaat boeken wanneer je daarin gesteund wordt door je mede-stuvers. Ideeën ontstaan ook zelden volmaakt, input van anderen is een enorme hulp bij het perfectioneren van plannen en de concrete uitvoering daarvan."
Sven Berckmoes
Studierichting: Eerste master Chemie.
Gelieerd aan: /
Ervaring als stuver: Voorzitter StuW, vertegenwoordiger eerste master in opleidingscommissie, lid van de Faculteitsraad, facultaire bibliotheekcommissie ...
"Het is mijn bedoeling een gedragen beleid te voeren over alle richtingen heen"
De decaan grijpt de absolute macht, wat doe je?
"Als huidige voorzitter van StuW heb ik altijd geprobeerd om een zo open mogelijke communicatie structuur te hanteren. Indien de decaan de absolute macht zou grijpen, zou ik met de StuW leden en Faculteitsraadsleden bespreken hoe we dit het best aanpakken en dit in de groep smijten. Na deze gesprekken zou ik echter geen schrik hebben om op een faculteitsraad de faculteit hierop te wijzen en eventueel zelf de nodige stappen onderzoeken om deze machtsgreep neer te slaan of in te perken. Mijn huidige zitje in de Faculteitsraad toont ook aan dat ik niet bang ben om mijn mond te openen om de studenten te verdedigen."
Waarom studentenvertegenwoordiging?
"De vraag zou eerder kunnen zijn: "Waarom geen studentenvertegenwoordiging?". Als we terug kijken in de geschiedenis dan zijn er vaak momenten geweest dat men heeft moeten (soms spreekwoordelijk soms wat letterlijker) vechten voor het recht tot participatie aan de UGent, het lijkt me dan ook bijna onnozel om hier niet mijn steentje aan bij te dragen. Ook doe ik het gewoon graag wat minstens even belangrijk is."
Waarom moeten mensen op je stemmen?
"Als huidige voorzitter van StuW, lid van de OC chemie en huidig lid van de faculteitsraad heb ik een relatief goed zicht van de verschillende niveaus waarop alle mogelijke beslissingen genomen worden. Dit zorgt toch voor een zekere ervaring in het kennen van het reilen en zeilen van onze faculteit die ik zeker wil gebruiken in een (hopenlijke) volgende termijn. Ook het feit (zie hoger) dat ik een open communicatiebeleid voer/wil voeren is het vermelden waard. Ik vertegenwoordig de studenten dus pleeg ik ook eerst overleg met die studenten. Dat lijkt me maar logisch."
Wat zijn de grootste heikele punten op je faculteit?
"Het grootste heikele punt aan onze faculteit is meteen ook het sterkste punt. Het is de heterogeniteit van de faculteit wetenschappen. De faculteit wetenschappen is een verzameling van een hele waaier aan richtingen. Dit maakt het soms heel moeilijk om een volledig gedragen standpunt uit te sturen en ook om elke richting vertegenwoordigd te krijgen. Echter de diversiteit die je aan de faculteit wetenschappen kunt vinden is dus zeer groot en daar moeten we terecht zeer trots op durven zijn. Het is dan ook mijn bedoeling om te proberen deze grenzen te overstijgen en een gedragen beleid te voeren over alle richting heen en de communicatie tussen de verschillende richtingen te verbeteren (enerzijds als faculteitsraadkandidaat maar ook als voorzitter van StuW)."
Geef één concreet iets dat je wil veranderen binnen je mandaat.
"De parking op de Sterre terugwinnen."
Wat zou je graag behouden aan de faculteit?
"De open communicatiestijl tussen de proffen, assistenten en studenten. Misschien heeft dit te maken met de vele richtingen met relatief kleine groepen studenten, maar de proffen en assistenten aan de faculteit wetenschappen behoren tot de meest aanspreekbare proffen die je je maar kunt voorstellen. Dit niet enkel tijdens lessen, maar ook in commissies, raden etc. wordt de inspraak van de student enorm gewaardeerd en wordt er ook effectief geluisterd. Ik hoop dat we met de nieuwe faculteitsraad en ook de nieuwe decaan (de eerste vrouwelijke decaan van de Faculteit Wetenschappen) deze overleg- en communicatiestructuur kunnen behouden."
Vind je samenwerking met andere stuvers belangrijk of verdedig je liever je eigen standpunt?
"Uit al mijn antwoorden denk ik dat het duidelijk is dat ik sowieso de samenwerking met andere StuVers (maar ook de studenten die geen StuVer zijn) van primordiaal belang vindt. Heel kort: 'Ik vertegenwoordig de studenten wetenschappen, niet alleen mezelf."
Louise Deconinck
Studierichting: Eerste master Informatica.
Gelieerd aan: /
Ervaring als stuver: Vicevoorzitter en secretaris StuW, lid opleidingscommissie Informatica.
"De inspraak van studenten is vaak eerder gelimiteerd en kan verbeterd worden"
De decaan grijpt de absolute macht, wat doe je?
"Openlijke rebellie."
Waarom studentenvertegenwoordiging?
"Studenten zijn een grote groep binnen de universiteit waarvan de belangen ook vertegenwoordigd moeten worden om zo het leven voor studenten aan de universiteit beter en aangenamer te maken."
Waarom moeten mensen op je stemmen?
"Door mijn ervaring bij StuW en de opleidingscommissie weet ik wat studenten vertegenwoordigen inhoudt. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat er een aantal dingen aan de faculteit Wetenschappen beter kunnen."
Wat zijn de grootste heikele punten op je faculteit?
"De balans tussen onderzoek en onderwijs en hoe dit wordt gewaardeerd. De participatie en inspraak die studenten hebben in bepaalde beslissingen is vaak eerder gelimiteerd en kan zeker verbeterd worden."
Geef één concreet iets dat je wil veranderen binnen je mandaat.
"Meer overleg tussen de verschillende geledingen, wanneer het nuttig is. Ook het standpunten van studenten beter vertegenwoordigen, daar waar de beslissingen te maken hebben met de leefwereld van de studenten."
Wat zou je graag behouden aan de faculteit?
"De grote diversiteit aan opleidingen binnen de faculteit is een zeer groot pluspunt."
Vind je samenwerking met andere stuvers belangrijk of verdedig je liever je eigen standpunt?
"Samenwerking is zeer belangrijk. Het is altijd nuttig om goed gefundeerde meningen die niet de jouwe zijn te horen."
Arne Bertrand
Studierichting: Eerste bachelor Informatica.
Gelieerd aan: Zeus WPI.
Ervaring als stuver: Geen.
"Is een marathonslag van een volledige dag werkelijk nodig om de vakkennis te evalueren?"
De decaan grijpt de absolute macht, wat doe je?
"Heel erg boos worden."
Waarom studentenvertegenwoordiging?
"Het is een cruciaal element van een open en eerlijke universiteit. Tijdens mijn vorige studie heb ik reeds van de vruchten hiervan mogen genieten, het is nu tijd om mijn steentje eraan bij te dragen."
Waarom moeten mensen op je stemmen?
"Ik kies resoluut voor kleine, incrementele, maar vooral concrete verbeteringen boven grote idealen en toekomstplannen. Met een volledig bachelor-master traject reeds achter de rug heb ik een goed overzicht van de problemen die voorkomen in de verschillende stadia van de studieloopbaan. Daarnaast kan ik door mijn ervaring aan twee verschillende faculteiten en een erasmus-jaar een bredere kijk op de zaken aanhouden."
Wat zijn de grootste heikele punten op je faculteit?
"Persoonlijk stuiten de duur van sommige examens mij het meest tegen de borst. Is een marathonslag van een volledige dag dan werkelijk nodig om de vakkennis te evalueren? Daarnaast is de hoognodige renovatie van bepaalde auditoria iets dat meteen in het oog springt."
Geef één concreet iets dat je wil veranderen binnen je mandaat.
"Een uitbreiding van het Eduroam-bereik naar de auditoria waar dit nu nog ontbreekt."
Wat zou je graag behouden aan de faculteit?
"De passie van de docenten voor hun vakgebied, die hier merkzaam sterker is dan ik op andere plaatsen heb ondervonden."
Vind je samenwerking met andere stuvers belangrijk of verdedig je liever je eigen standpunt?
"Zonder compromissen is er geen vooruitgang, samenwerking is alles."
Sam Persoon
Studierichting: Eerste master Informatica.
Gelieerd aan: FaculteitenKonvent.
Ervaring als stuver: Geen.
"Ik weet waar studenten op de faculteit zich aan storen en wat ze appreciëren"
De decaan grijpt de absolute macht, wat doe je?
"Een Game of Thrones plot plannen om dan zelf tragisch te sterven."
Waarom studentenvertegenwoordiging?
"Na mij drie jaar in te zetten voor studentenvereningen is het tijd om mij in te zetten voor een ander aspect binnen de UGent."
Waarom moeten mensen op je stemmen?
"Door al vier jaar op de faculteit rond te neuzen weet ik waar studenten zich al dan niet aan storen of welke kleine zaken zij juist appreciëren."
Wat zijn de grootste heikele punten op je faculteit?
"De studentenresto, laattijdige communicatie ten opzichte van andere faculteiten."
Geef één concreet iets dat je wil veranderen binnen je mandaat.
"Het plaatstekort tijdens het semester in de studentenresto."
Wat zou je graag behouden aan de faculteit?
"De vele grasvelden waar je kunt bekomen na de les/blok. Ook de bloklocatie zelf is een plus."
Vind je samenwerking met andere stuvers belangrijk of verdedig je liever je eigen standpunt?
"Zonder samenwerking geraakt niemand ergens."
Ook nog dit
Yasmine Bogaert komt ook op aan de Faculteit Wetenschappen. Zij heeft echter niet geantwoord op onze vragen of onze mailtjes.
Reactie toevoegen