De bezetting van het UFO gaat voort

End Fossil Gent en Gent Students for Palestine kondigden woensdagnamiddag aan dat de bezetting van het UFO voor onbepaalde duur verlengd wordt.

Oorspronkelijk was het plan om woensdag 8 mei om 17 uur het gebouw te verlaten, dat was de afspraak die op voorhand met de UGent gemaakt was. Door het grote succes van de actie en het feit dat de universiteit de wensen van de demonstranten niet inwilligt, is er nu toch beslist om de bezetting voort te zetten. Ook zijn de protestvoerders teleurgesteld dat ze geen reactie ontvingen van rector Rik Van de Walle. De naar schatting 300 studenten die het UFO bezetten, gaan dus nog niet meteen naar huis.

Viktor Vanlee

De protestvoerders fluisterden dinsdag al, op de tweede dag van de bezetting, dat ze mogelijks niet zouden vertrekken op woensdagavond. Na overleg met de organisatoren werd het duidelijk dat er veel enthousiasme was bij de deelnemers om door te gaan.

In het perbericht dat End Fossil Gent en Gent Students for Palestine publiceerden, verklaarden ze hun beslissing als volgt: "In de communicatie van de rector naar personeel en studenten toe werd duidelijk dat de UGent niet van plan is om een tijdsgebonden actieplan op te stellen dat uitmondt in het stopzetten van alle samenwerkingen met Israëlische instellingen die medeplichtig zijn aan de voortdurende etnische zuivering van Palestijnen."

Dat de rector, die momenteel in het buitenland verblijft, niet ingaat op hun vraag voor een dialoog, valt slecht. "Hoewel de rector zelf zegt openheid en debat heel belangrijk te vinden, gaat hij nog steeds niet in dialoog met ons, studenten. We hebben al gevraagd naar een gesprek, maar hij gaat hier niet op in", liet de organisatie in een persbericht weten.

De security, die al sinds het begin van de actie alles in goede banen leidt, verwacht voorlopig geen verdere problemen. Het protest verliep de afgelopen dagen zeer rustig en er waren geen veiligheidsproblemen. Daarom keren ze zich ook niet tegen de verlenging en wordt er niet stevig op aangedrongen om het gebouw te ontruimen.

Het ziet er niet naar uit dat het protest snel zal stoppen, zolang de UGent haar banden met de Israëlische universiteiten niet doorknipt. De precieze eisen en van End Fossil Gent en Gent Students for Palestine kan je teruglezen in het artikel 'Bezetting van het UFO: “De rector is een lafaard!”' dat Schamper maandag publiceerde.

Gemiddeld: 5 (2 stemmen)