Met 'Bugonia' luidt Giorgos Lanthimos zijn negende langspeelfilm in. Een absurd verhaal met onverwachte wendingen en choquerende taferelen.
'Bugonia' is een remake van de Zuid-Koreanse film 'Save the Green Planet' uit 2003 en de vijfde samenwerking tussen actrice Emma Stone en Giorgos Lanthimos. Net als in Lanthimos’ vorige langspeelfilm 'Kinds of Kindness' wordt Stone vergezeld door Jesse Plemons in de hoofdrol.
Het plot ontvouwt zich wanneer twee mannen, Teddy (Jesse Plemons) en Don (Aidan Delbis), aan de rand van de maatschappij hun lot willen wreken door Michelle Fuller (Emma Stone), de CEO van een groot farmaceutisch bedrijf, te ontvoeren. Zij zijn er namelijk van overtuigd dat zij een alien is, een 'Andromedaan', die het gemunt heeft op de mens en de aarde is binnengedrongen en haar ondergang plot. In tegenstelling tot de knotsgekke wereld van 'Poor Things', speelt het verhaal zich af in een doodnormaal Amerikaans dorp dat ogenschijnlijk identiek is aan onze eigen realiteit. Zo wordt het contrast met de psychotische hersenspinsels van Teddy uitvergroot.
De titel Bugonia verwijst naar een oud mediterraans geloof dat bijen spontaan vanuit het karkas van een dode os konden verschijnen. Het benadrukt op symbolische wijze het concept van de dood en wedergeboorte
Als altijd geeft Emma Stone als Michelle Fuller een fantastische en geloofwaardige performance. Ook Jesse Plemons als Teddy is in topvorm: de manier waarop hij moeiteloos van geveinsde beleefdheid naar waanzinnige agressie overschakelt, is even intrigerend als het angstaanjagend. Interacties tussen beide personages houden je op het puntje van je stoel Kan Michelle Fuller de kidnappers overhalen om haar vrij te laten? Ook comedian Stavros Halkias levert een degelijke acteerprestatie als lokale politieagent en vroegere babysitter van Teddy die zijn best doet om niet benoemde wandaden uit het verleden goed te maken. De film vindt zijn humor in de absurditeit van de situaties en de serieuze wijze waarop de acteurs hun rollen spelen.
Maatschappijkritiek in een absurd jasje
De titel 'Bugonia' verwijst naar een oud mediterraans geloof dat bijen spontaan vanuit het karkas van een dode os konden verschijnen. Het benadrukt op symbolische wijze het concept van de dood en wedergeboorte. Zo slaagt de film erin op een absurde manier serieuze vraagstukken aan te kaarten als klimaatverandering en de rol van de mens hierin.
Daarnaast slaagt het verhaal, de complexiteit van de personages en hun dynamieken erin om je morele overwegingen in vraag te stellen. Wanneer je ziet hoe Teddy en Don de CEO martelen en haar enige behandeling met integriteit ontkennen, beschouw je ze al snel als kwaadaardige onmensen. Naarmate Teddy's motivaties achter de ontvoering steeds duidelijker worden, krijg je een genuanceerder beeld van de man en voel je er haast medelijden mee, waardoor je als kijker voor een blok komt te staan.
Fuller maakt deel uit van een groter systeem van uitbuiting waar zij en anderen niet ter verantwoording worden geroepen. De realiteit bood mensen als Teddy en Don geen verlossing aan, en dus creëerden zij die zelf.
Verdict
'Bugonia' lijkt initieel meer simpel en ingetogen in vergelijking met andere films uit Lanthimos' repertoire, maar naargelang de film vordert blijkt er meer te zijn dan op het eerste gezicht lijkt. De humoristische ondertoon van het verhaal benadrukt de absurditeit van hoe sommige mensen binnen een welvarende maatschappij vergeten worden ten koste van de overvloedige welvaart van anderen. Zeker de moeite waard om in de cinema te bekijken, al is het maar om de reacties in de zaal te zien bij de plot-twists.





Reactie toevoegen