Brexit: geen Erasmus+ meer in het VK

Verenigd Koninkrijk stapt uit Erasmus

Boris Johnson, Ursula von der Leyen en Hendrik Vos kunnen opgelucht ademhalen: de Brexit-deal is eindelijk rond. Maar voor studenten heeft de Brexit een nare bijwerking: het Verenigd Koninkrijk valt weg als Erasmus-bestemming.

Sinds 1987 maakten de Britten deel uit van het uitwisselingsprogramma van de Europese Unie, maar nu komt daar dus een einde aan. Het betekent concreet dat bij ingang van het akkoord er geen uitwisselingen meer mogelijk zullen zijn van en naar het Verenigd Koninkrijk.

De Britse premier Boris Johnson besloot om uit het programma te stappen, volgens de krant The Guardian omdat het in zijn ogen te duur uitviel. Die beslissing komt toch als een verrassing, aangezien hij in januari dit jaar het parlement nog garandeerde dat het Verenigd Koninkrijk in het Erasmus+-programma zou blijven. Johnson wil wel een ander uitwisselingsprogramma op poten zetten, vernoemd naar de Britse wetenschapper en computerpionier Alan Turing. Dat programma zal volgens hem Britse studenten in staat stellen "naar de beste universiteiten ter wereld" te gaan, dus niet alleen in Europa, maar overal.

"Dit is cultureel vandalisme" - Nicola Sturgeon

Het nieuwe programma voorziet wel in de uitwisseling van Britten met buitenlandse universiteiten, maar zou geen buitenlandse studenten verwelkomen aan universiteiten binnen het VK. Dat is niet alleen een klap voor Europese studenten, maar ook voor de Britse universiteiten: zij verdienden per jaar namelijk meer dan 200 miljoen euro aan buitenlandse Erasmusstudenten. Verschillende mensen reageerden al geschokt op het nieuws, van oud-Erasmusgangers tot toppolitici. Zo noemde de Schotse premier Nicola Sturgeon de beslissing van de regering-Johnson "cultureel vandalisme".

Volgens Alireza Tootoonchian, de voorzitter van het Internationaal Konvent, zal het moeilijker worden om nog op uitwisseling naar het Verenigd Koninkrijk te gaan: "Studenten zullen waarschijnlijk een visum moeten aanvragen op de ambassade, wat nu niet moest." Maar volgens hem gingen er sowieso al minder mensen naar het VK op uitwisseling "omdat ook andere Europese universiteiten cursussen Engels aanbieden".

Gemiddeld: 5 (3 stemmen)