Bosbrossers, Geert Noels heeft een punt

Eerst en vooral, voel je vrij om het oneens te zijn, niemand heeft een monopolie op de waarheid. Dat gezegd zijnde, probeer ik in dit stuk de brug te leggen tussen de brossen voor de bossen-studenten en hun critici à la Geert Noels

Macro-econoom en ondernemer Geert Noels raakte een tweetal weken geleden een gevoelige snaar met zijn tweet waarop een camping te zien was waarop festivalgangers zoals steeds een berg aan afval achterlaten.

Waarom raakte hij met een simpele foto eigenlijk deze gevoelige snaar? Met deze tweet sneert hij naar de discrepantie die er bestaat tussen wat de klimaatbrossers de politici verwijten en hun eigen gedrag. Te veralgemenend en kort door de bocht, zeer zeker, te kort zelfs. Niet elke klimaatbrosser laat zijn campingplaats zo achter, maar dat is vast ook niet wat meneer Noels bedoelde.

Niet elke klimaatbrosser laat zijn campingplaats zo achter, maar dat is vast ook niet wat meneer Noels bedoelde

Wat ik er uit afleid is dat hij de jeugd op de impact van hun eigen gedrag wilt wijzen. Voor Kerstmis verscheidene geschenken bestellen bij Amazon en Bol.com die nog geen dag later in je brievenbus liggen. Afstuderen en een bedrijfswagen willen. Op citytrip gaan met een vlucht onder de twintig euro. Als consument hebben we wel meer macht dan we durven denken, of durven aanzien.

Hebben de klimaatbrossers dan ongelijk? Neen. Er is de voorbije legislatuur onvoldoende ingezet op het halen van onze kimaatdoelstellingen. Er is op supranationaal vlak niet genoeg samengewerkt. Er is veel meer gepraat dan gehandeld geweest. Beloften zijn niet nagekomen. Vul de lijst zelf maar verder aan.

Door wekelijks de Brusselse straten te vullen tonen Anuna en co aan dat er wel degelijk een draagvlak bestaat om het roer radicaal om te gooien en volop in te zetten op het halen van de klimaatdoelstellingen, en dat deze zelfs ambitieuzer mogen zijn. Maar politici en bedrijfsleiders aanmanen om hun huishouden te doen betekent ook wel eerst voor eigen deur kuisen, om het woord hypocriet maar niet in de mond te nemen.

Politici en bedrijfsleiders aanmanen om hun huishouden te doen betekent ook wel eerst voor eigen deur kuisen

Laat vlees eens links liggen, koop plasticvrij, kies de Belgische appelvariant boven Pink Lady, kuis na een festival je boeltje op. Introduceer eventueel deze zomer een hashtag in de vorm van #ikkampeerproper. Bekijk elke euro als een stem en besteed deze even wijs als op 26 mei, zo geef je grootvervuilende kapitalisten een incentive om het roer om te gooien.

Door een top-down aanpak te eisen én zelf consequent de bottom-up-variant te integreren, draag je niet enkel zelf je steentje bij, je signaal komt ook sterker over. Geef critici à la Geert Noels geen doelwit om op te schieten, de verandering begint bij jezelf.

Op deze column kwam er een (terecht?) antwoord van mederedacteur Daan Van Cauwenberge in zijn opiniestuk: Geen retweet voor een zeurpiet.

0
Gemiddeld: 3 (1 stem)

Reactie toevoegen