Zeker geen vriendjespolitiek

Gebrek aan interesse?

Wanneer we de universiteit vragen hoe de nominatie doorgaans verloopt, luidt het antwoord: "De personeelsleden worden door hun collega's en de studenten genomineerd als antwoord op een open oproep. In dit geval werd dat vlak voor de zomer van 2017 gedaan. Alle personeelsleden en studenten die op dat moment aan de UGent verbonden waren, hadden de kans om zelf personeelsleden te nomineren voor elk van de drie categorieën", onderstreept Jochen Merlier van de Directie Communicatie en Marketing nog. Zijn studenten dan gewoon niet voldoende geëngageerd, zoals zo vaak herhaald wordt in universitaire kringen?

Vorig jaar stuurde toenmalige rector Anne De Paepe nog een afzonderlijke mail om de oproep tot nominatie te verspreiden. Dit jaar maakte de oproep slechts een klein onderdeel uit van een bredere informatiemail met als titel 'Veel succes met de examens!'. Hoewel de Directie Communicatie de studenten dus wel opriep om hun favorieten naar voren te schuiven, hoeft het niet te verbazen dat weinig studenten op die oproep ingingen. De mail werd immers verstuurd op 31 mei 2017, de eerste week van de examenperiode.

Na de nominatie werd een commissie gevormd om de personeelsleden die uiteindelijk genomineerd werden uit de shortlist te selecteren: "In deze commissie zetelt ook een student. In 2017 was dat Dylan Couck", zegt de UGent hierover. Volgens Merlier werd zeker ook rekening gehouden met de input van studenten. Couck beschrijft de zitting als volgt: "We zijn eenmalig samengekomen om de nominaties te bespreken. Ik heb wel enige inspraak gehad voor de Minervaonderscheiding, maar mijn rol was eerder miniem."

Vogels van diverse pluimage

De initiële selectie gebeurde dus vooral door collega's, maar ook in de commissie die de uiteindelijk genomineerden op de shortlist plaatste, stond collegialiteit centraal. Wie zou tenslotte niet mee aan de kar trekken voor een collega van de eigen faculteit? Rector en voormalig decaan van de Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur Rik Van de Walle, zo blijkt. Naar verluidt zou de goede man een heilige schrik gehad hebben partijdig over te komen, en zou hij opgedragen hebben niet al te veel medewerkers van zijn faculteit te nomineren.

De UGent wenst ten slotte te benadrukken dat de nominaties niet als verkiezingen gezien moeten worden. De genomineerden zijn volgens de Afdeling Interne Communicatie dan ook niet 'de beste' medewerkers: "De UGent wil met de onderscheidingen al haar personeelsleden danken voor de dagelijkse inzet die van de universiteit een bloeiende instelling maakt. De genomineerde medewerkers zijn elk op hun manier illustratief bezig met het behartigen van de drie functies van de universiteit: onderwijs, onderzoek en dienstverlening." Een pluim op ieders hoed dus, behalve voor de ingenieurs dan. Zij hebben in de verste verte niets met pluimen te maken.