Om nom nom, cookies!

Aan de universiteit worden we om de oren geslagen met complexe, quasi nietszeggende woorden waar enkel bollebozen vat op kunnen krijgen. Wij schrijven voor de modale student en leggen al dat academische jargon uit in gewone mensentaal.

Als je een website bezoekt, word je praktisch altijd overvallen door een vervelende banner. "Deze website gebruikt cookies." Je klikt snel op 'Alles accepteren' om er maar vanaf te zijn. Je weet waarschijnlijk min of meer wel wat cookies zijn en wat ze doen, maar als je wil weten welke aspecten van je privacy je exact prijsgeeft, lees dan vooral verder.

Cookies zijn in essentie kleine informatiebestanden die de site die je bezoekt via je browser op je apparaat wil plaatsen. Cookies werden in 1994 gecreëerd omdat websites je elke keer je een pagina laadde behandelden als een compleet onbekende. Cookies verhielpen dat probleem en maakte dingen als een winkelmandje op een webshop mogelijk.

Vandaag is het bestaande koekjesschap flink uitgebreid, en de ene cookie is de andere niet. Functionele cookies zijn bijvoorbeeld je taalvoorkeur, waarbij de site gegevens opslaat voor je gebruiksgemak. Er zijn ook de essentiële cookies, deze zijn - verrassing - essentieel voor het technisch functioneren van de site. Analytische cookies meten het gedrag van de gebruiker van de site, zodat de website nuttige statistieken kan opstellen over hoe lang bezoekers op de site blijven bijvoorbeeld. Tot slot zijn er de marketingcookies, het kleine zusje van de analytische cookies. Ook deze cookies verzamelen informatie over gebruikersgedrag, maar dan met de bedoeling om doelgroepen af te bakenen en de juiste reclame bij het juiste profiel te doen terechtkomen om zo een invloed te hebben op je gedrag.

Privacy is maar een woord

Cookies liggen onder vuur. Voordat je cookies op iemands toestel plaatst, heb je toestemming nodig van de gebruiker, behalve voor essentiële cookies. In 2019 besliste het Hof van Justitie dat de gebruiker van een website die toestemming enkel kan geven door een vrije en geïnformeerde keuze te maken op een pop-up banner. Impliciete toestemming wordt niet aanvaard. Door die uitspraak van het Hof zijn cookiebanners de laatste jaren alomtegenwoordig en zijn mensen zich bewuster geworden van wat bedrijven met hun gegevens doen. Mensen weigeren ze ook vaker.

Want het is niet enkel de website die je bezoekt die je gedrag trackt. Naast first-party cookies bestaan er namelijk ook third-party cookies. Dit betekent dat je informatie ook terecht kan komen bij derde partijen zoals adverteerders. Sommige bedrijven hebben toegang tot de gegevens die je op verschillende sites achterliet. Dat is meteen ook de reden waarom je op Instagram reclame krijgt van de trui die je gisteren bekeken hebt op Zalando en waarom TikTok weet dat je al eens graag Capri-Sun drinkt en je daar reclame over toont. Privacy is maar een woord.

Er is licht aan het einde van de tunnel, want ook de grote browsers voelen de malaise rond cookies aan. Safari en Firefox blokkeren third-party cookies al en Chrome gaat ze midden 2024 uitfaseren. Goed voor je privacy, maar een kleine ramp voor marketing boys en andere derde partijen. Gelukkig voor hen zijn er alternatieven die ervoor zorgen dat je je doelgroep bereikt zonder een te ingrijpende invasie van iemands privacy. Zo is er FLoC, Federated Learning of Cohorts, waarbij een browser groepjes maakt van mensen met vergelijkbaar zoekgedrag, zodat een bedrijf advertenties kan baseren op de groep waaronder het je plaatst, in de plaats van op je individuele zoekgedrag.

Nog geen stemmen

Reactie toevoegen