Verkoop jezelf eens op papier

Een cv schrijven, hoe doe je dat?

Vroeg of laat moet je het gezellige en leuke studentenleven achter je laten en beginnen aan het serieuze leven. “De prijs voor de vrijheid in ruil voor wat centen”, zoals Jan De Wilde het zo mooi verwoordde.

Om toegang toe te krijgen tot een job heb je een goed gevormd curriculum vitae (cv) nodig. Dat is een soort van samenvatting met daarin de nodige competenties die een werkgever moet overtuigen u uit te nodigen voor een gesprek. U hebt, beste lezer, maar één kans tot een eerste indruk, dus u begint maar beter meteen aan dit artikel.

De jobdienst, uw vriend

Onze alma mater biedt een veelheid aan verschillende diensten, waaronder ook de jobdienst. Deze dienst helpt niet alleen studenten aan een job, maar neemt ook de tijd om cv’s na te lezen. De verantwoordelijke, Robert Mendonck, gaf ons zijn visie op het cv van de student. “Ik zeg tegen eerstejaarsstudenten tijdens de introductie van de jobdienst dat ze best zo snel mogelijk beginnen aan hun cv. Het kan zeker geen kwaad om tijdens je studies al te solliciteren. Je hebt vier à vijf jaar om te leren solliciteren, gebruik die.”

"Het kan zeker geen kwaad om tijdens je studies al te solliciteren"

Op de vraag of een cv zakelijk of creatief moet zijn, is het antwoord niet eenduidig. “Een cv moet zeker zakelijk zijn, maar je moet toch proberen om er iets van jezelf in te steken. Dat is niet altijd eenvoudig en hangt ook een beetje af van de job waarvoor je solliciteert.” haalt Mendonck aan. Je past het best voor elke sollicitatie je cv aan, want elke job is anders. Hoe creatiever de job waarvoor je solliciteert, hoe extravaganter het cv kan zijn. De tendens is echter dat cv’s steeds creatiever worden, maar daarom zijn ze niet beter. “Sommige cv’s kan je in het S.M.A.K. hangen, dat is zeker niet de bedoeling.” zegt Mendonck. Het zakelijke karakter en de informatieverschaffende functie blijven wel de absolute prioriteiten.

"Sommige cv's kan je in het S.M.A.K. hangen"

Eerlijkheid is goud waard

Mendonck: “Eerlijkheid is bijzonder belangrijk voor het schrijven van een cv. De ontvanger van het cv moet ervan kunnen uitgaan dat wat er in jouw document staat ook effectief de waarheid is. Vroeg of laat val je toch door de mand.” Voor jezelf is eerlijkheid ook belangrijk; het is een vorm van zelfkennis. Dat heb je nodig, voor welke job dan ook. Wanneer je niet geschikt bent voor een bepaalde functie, is het ook belangrijk dat je dat zo snel mogelijk weet.

Handig hierbij is de jobdatabank waarin de universiteit, in samenwerking met de VDAB, alle geschikte studentenjobs per regio verzamelt. Zo kun je sneller iets vinden waarbij studeren en werken te combineren zijn. Durf ook naar jezelf te kijken en na te denken of een bepaalde functie bij je past en of je die ook echt tot een goed einde wil brengen.

Zoek hulp

Ook de VDAB heeft een dienst die je vooruit kan helpen in je zoektocht. Zo hebben ze er een sollicitatiecoach die je kan helpen bij je voorbereidingen. “Je mag een cv niet louter bekijken als een feitelijk overzicht van activiteiten. Dat strookt niet meer met wat een werkgever vandaag zoekt.” vertelt Marc Lebbe, sollicitatiecoach bij de VDAB. “Motivatie is daarbij ook erg belangrijk, want wie de job echt graag wil doen zal beter werk leveren en minder ziek zijn.”

Ook spelling is een heikel punt. Fouten moeten er uiteraard uitgezuiverd worden. “Taalfouten maken terwijl je schrijft dat Nederlands je moedertaal is, komt niet goed over. Controleer je cv en brief op spellingfouten via Word, maar laat het ook eens nalezen door iemand anders," zegt Marc. Je cv kritisch nalezen en ook door anderen eens laten bekijken, is essentieel.

Wanneer je dan ook echt gaat solliciteren, is het ook een goed idee om verzorgd voor de dag te komen. Een eerste indruk geven doe je maar beter goed. Je kleding pas je aan aan de job waar je voor gaat solliciteren. Als je op een bureau wil gaan werken, moet je niet met comfy clothes aan komen draven.

Tips & tricks

Als je echt van jezelf overtuigd bent en je cv-skills naar the next level wil tillen kan je aan wedstrijden deelnemen. Zo houdt de Vrije Universiteit Brussel (VUB) een 'CV Writing Competition' aan het VUB Career Center. In 2016 won Benoit Piccavet. deze wedstrijd: “Maak er een eyecatcher van door te werken met logo’s, kleur en creatieve symbolen. Breng een duidelijke structuur aan en zorg ervoor dat het gemakkelijk is om diagonaal te lezen. Zet ook enkele kernwoorden in het vet. En maak vooral gebruik van je competenties bij een opleiding of werkervaring.” Durf jezelf uitdagen. “Probeer zo snel mogelijk je te engageren in verenigingen en ervaring op te doen in het domein waarin je studeert. Probeer creatief te zijn in het opmaken van je cv. Zo spring je letterlijk uit de stapel.”

Hoe schrijf je een CV

1) Zelfkennis is het begin van alle wijsheid. Dat geldt dubbel voor wie een cv schrijft. Denk na over je sterktes en zwaktes en wees daarin ook eerlijk.

2) Zoek een job die past bij jouw competenties en pas je cv aan voor die specifieke job. One size fits all werkt niet wanneer je solliciteert.

3) Wees creatief in het opstellen van je cv, maar in essentie is het een zakelijke tekst waarbij correct en leesbaar schrijven prioritair is. Stel je cv logisch en antichronologisch op en laat het door iemand anders nalezen.

4) Geef de moed niet op, solliciteren vergt veel energie en afwijzing kan heel persoonlijk aankomen, maar blijf vooral doorgaan.

5) Je staat er niet alleen voor. In de universitaire context is er de jobdienst en daarbuiten is er de VDAB. Beide zijn zeker bereid je cv na te lezen en zullen je advies op maat geven.