Muurbloempjes plukken

Graffitiwandeling, de lente-editie

Na de herfstige poëziewandeling: de lentige graffitiwandeling. Het opzet blijft hetzelfde: wandelen langs een selectie uit het Gentse openluchtmuseum, in de hoop dat onze onderbouwde kritiek een extra dimensie zal geven aan je stadsbeleving.

1. Jakob Jordaenstraat

Smithe

Smithe is gekend voor gefragmenteerde werken. Ideaal om zelf een beeld te puzzelen uit de veelkleurige vlakjes. Is het een Gentse Buffalo die uitdagend richting Brugge tuurt? Is het een uitvinder wiens brein ontploft? Wat het ook moge zijn, het saaie administratieve gebouw ziet er meteen een pak aantrekkelijker uit.

2. Victor Hortastraat

Dhear

Jesus Benitez gebruikt Dhear als artiestennaam. Het is ook onze reactie bij deze graffiti: oh dear. Officieel haalt hij inspiratie uit sciencefiction en het kosmische. maar dat is vooral een excuus om blote vrouwen te schilderen. Hij wil een beeld geven aan de toekomst, maar als de vrouwelijke anatomie er echt zo uit zal zien, dan hopen we dat we die niet meer meemaken.

3.Verdedigingsstraat

Mr Mong

Een aardige oude dame stuurt ons naar Mr Mong. Humor, horror, apen en stoere meiden zijn de favorieten van deze artiest. Het is niet helemaal duidelijk wat een vrouw en wat een aap is. Soms is de waarheid seksistisch. Tekenen werd een constante in het leven van Mr Mong, overal en op elk moment van de dag, zo erg dat hij zelfs op de muren begon. Het lijkt wel een graphic novel, zoals de tekening doorloopt op beide muren. Wilde fantasieën die niet geschikt zijn voor publicatie borrelen op.

"Het is niet helemaal duidelijk wat een vrouw en wat een aap is"

4. St-Hubertusstraat

Bue komt uit een familie van striptekenaars en is alomtegenwoordig in Gent. Hij is dan ook een Gentenaar. Veel kleur, ronde vormen en vogelfiguurtjes. Schattigheid met een hoek af.

5. Backstaybar

Bruggeman

Tim Bruggeman maakte een gigantische propagandamuurschildering voor het circulatieplan in een soort ziekenhuisgroen. Op de accurate weergave van chaotisch drukke bussen en trams na zijn er weinig elementen die aan Gent doen denken. Het lijkt eerder een scène uit Brussel. We spotten een aantal verdachte symbolen. Suggesties ter verklaring zijn welkom.

"Een gigantische propagandamuurschildering voor het circulatieplan in een soort ziekenhuisgroen"

6. Parijsberg en parking Vooruit

Parijsberg

Het grote werk is amper te zien in het smalle steegje. We bespeuren vaag een skater, wat wel past bij de groezelige undergroundsfeer die in dit hoekje hangt. De geur helpt niet echt. Het contrast met de zachte lijntekeningen in de parking van de Vooruit kan niet groter zijn. Ze zijn van de hand van het collectief De Papzakken, genoemd naar hun voorliefde voor paplijm en affiches. De tekeningen zijn zowel poëtisch als Escheriaans. De zwarte poes krijgt bonuspunten. Katjes zijn altijd leuk. In de Lammerstraat stuiten we weeral op Bue. Het stadsbestuur krijgt blijkbaar maar niet genoeg van hem.

7. Korianderstraat

Cum Collective

Het kolossale werk van Bue, Jamz en Cum Collective is een mix tussen Game of Thrones en Call of Duty. Opnieuw een tekening met een verhalend element, met games in de hoofdrol. Ons feministisch hart bloedt een beetje bij het zien van al dat geweld en de geseksualiseerde vrouwen, nog altijd geliefde thema’s van veel graffiti-artiesten. Gelukkig zit er een schattig hondje in de hoek, dat weegt op tegen de donkere dreiging die de graffiti uitstraalt.

"Een mix tussen Game of Thrones en Call of Duty"

8. Ketelvest

Roa

Gentenaar Roa heeft een rare voorliefde voor dode beestjes in zwart/wit. Vreemde keus in de hoofdstad van Dagen Zonder Vlees. De dieren komen voor in de omgeving waar hij werkt. Met andere woorden: hij zoekt een dood beest dat er toevallig ligt en neemt dat als model voor op de muur. Goedkope recyclage, maar het resultaat mag er wel zijn. Minder geslaagd is de Urbanus-figuur naast de vogel. Het symbool van de SS op de zonnebril doet onze wenkbrauwen fronsen. Wat is er aan de hand in de graffitiscene? Een geheim verbond? Moeten we een nazistische coup vrezen?

9. Ajuinlei

Bue

Wéér Bue. We worden die gast ondertussen beu. Gent is gewoon het decor voor een kinderprogramma bevolkt door onnozele angry birds.

"We worden Beu ondertussen beu"

10. Jonkvrouw Mattestraat

Shosmoloza

Een upgrade van een Benettonreclame door Shosmoloza. De afwezigheid van geweren en blote vrouwen is een verademing. Een groepje tieners roept enthousiast wijzend: "Dat is precies Avatar!" Jongeren met smaak, er is nog hoop voor de toekomst. De slopende hamer van de tijd maakt de muurschildering nog mooier. Alsof de barstjes in de muur tranen zijn op de wangen van het meisje.

"De afwezigheid van geweren en blote vrouwen is een verademing"

11. Wellingstraat

Billycolors en Bue

Billycolors is Alex Godwin, een man met een passie voor kleur en de drang om positief te blijven doorheen de kunst. Het is ondertussen bitterkoud en we moeten dringend plassen, dus we weten niet goed of de positieve vibe echt werkt. Verder in de straat stuiten we op de apocalyps volgens Klaas Van der Linden. De interessante kleuren contrasteren mooi met de zwarte onderlaag. Toch zouden we niet graag in de huizen tegenover het werk wonen, daarvoor is het risico op depressie en zelfmoord net iets te hoog.