Het circulatieplan

Een nieuwe, Gentse binnenstad

Reeds tweeënhalf jaar wordt aan het Gentse mobiliteitsplan gewerkt met de bedoeling de verkeersdrukte uit de Gentse binnenstad te weren. Door deze structurele aanpassing zal men meer van het winkelen en openbare plaatsen kunnen genieten, zegt Filip Watteeuw, schepen van mobiliteit (Groen).

Wie al enige jaren in Gent woont, heeft het zeker gemerkt. We zijn steeds met meer en moeten het met dezelfde ruimte doen. Als je voor 3 april 2017 met de fiets naar school, werk of stage fietste in de spits hield je er bijna een stoflong aan over op sommige plekken. Menig mens ergert zich hieraan en wil best zijn of haar auto omruilen voor meer propere lucht en minder verkeersdrukte. De invoering van het circulatieplan kwam er dan ook niets te vroeg volgens burgemeester Termont (sp.a), die de belangrijkste wegen ‘onze luchtwegen’ noemt. 

Wat is er nu veranderd sinds 3 april 2017?

De Gentse binnenstad bestaat nu uit zes sectoren (Tolhuis, Portus Ganda, Krook, Coupure, Brugse Poort en Rabot) en een centraal autovrij gebied, met daarrond de R40 van waaruit je steeds weer de binnenstad in of uit kan om een ander gedeelte binnen te rijden. Ook werd de rijrichting van verschillende straten aangepast: een kleine 2000 nieuwe verkeersborden moeten hierbij meer duidelijkheid bieden. Verder werden er zogenaamde ‘knippen’ geplaatst op drukke plaatsen die de ene sector van de andere afsnijden waar sommige vervoersmiddelen dus niet langer mogen doorrijden. Deze kan je herkennen aan nieuwe vaste palen, wegmarkeringen en betonblokjes die wat van LEGO weghebben. Hulpdiensten, vuilnisdiensten, het openbaar vervoer en taxi’s mogen er wel nog gewoon doorheen. Wanneer je toch de wijsneus wil uithangen en je voeten neigt te vegen aan de nieuwe regels, riskeer je helaas een boete van 55 euro. Da’s al gauw ne Sushi boat en twee wijntjes daarbij, tweemaal nadenken dus!

"Wie toch de wijsneus wil uithangen en zijn voeten neigt te vegen aan de nieuwe regels, riskeert een boete van 55 euro"

Jeej or neej?

Dat het circulatieplan mag rekenen op voor- en tegenstanders is wel duidelijk. Dit bleek bijvoorbeeld op de nieuwjaarsreceptie van de stad Gent toen burgemeester Termont bij vermelding van het circulatieplan uitgejouwd werd door menig Gentenaar. Niet iedereen is even blij om zijn sputterende bolide wat te laten zweten op de R40 en meer te freewheelen en vélo in het Gentse. Meteen onstonden verschillende petities om het plan tegen te houden en Facebookpagina’s als ‘Weg met het Gentse circulatieplan’ werden op poten gezet. Niet iedereen staat blijkbaar even open voor verandering. Zo zijn er tal van handelaars die de economische kaart trekken en vrezen minder cliënteel te zullen hebben met deze wijziging. Anderen beweren dat ze vrezen meer te zullen betalen aan brandstof. Het lijkt erop dat de tegenstanders die zich Gentenaar in hart en nieren noemen, zich vooral de weg laten wijzen door de macht der gewoonte en niet veel verder komen dan reacties als ‘Maar het is altijd al zo geweest, waarom moet dat nu veranderen?’ en als dat niet volstaat, wordt de overdruk op de R40 uitvergroot. Toegegeven, het kan best frustrerend zijn je aloude gewoontes te moeten wijzigen buiten je wil om, bijvoorbeeld wanneer je naar de Delhaize gaat en je merkt dat de koekskesrayon gewisseld is met die van de conserven. Brainfreeeeeze! Zijn we gewoontebeestjes of gewoon tegendraads en conservatief als de pest wanneer verandering weleens voor de goede zaak kan zijn? Willen we er dan extra moeite voor doen? Volgens de voorstanders van het plan is er letterlijk en figuurlijk ‘geen vuiltje aan de lucht’. Ze vinden het een verademing in de binnenstad te kunnen vertoeven zonder stilstaand verkeer, gevaarlijke situaties door plaats- en fietsgebrek, kortom: gezonder voor mens en milieu. Voor velen hadden de plannen reeds dertig jaar eerder ingevoerd mogen worden. Dé test: dinsdag 18 april 2017. De eerste dag na de paasvakantie en de spits verliep heel vlot. Geen verkeersdrukte in het centrum, wel wat meer op de ring.

"Voor vele voorstanders hadden de plannen reeds dertig jaar eerder ingevoerd mogen worden"

Referendum

Het is niet zeker of er een referendum komt; hierover zal de gemeenteraad beslissen en dit kan ten laatste doorgaan op 14 oktober 2017. Om het er uitgebreider over te hebben, mogen de voor-en tegenstanders van het circulatieplan zich wagen aan een vurig debat. Een hanengevecht kunnen we niet garanderen, maar dat de gemoederen hoog kunnen oplopen, is een feit dat zeker is! Op zondag 7 mei 2017 kan je in de Backstaybar te Gent het debat volgen waarbij tal van gastsprekers aan het woord zullen komen, zoals: Filip Watteeuw (schepen van Mobiliteit), Geert Moerman (VOKA), Eva Van Eenoo (Fietsersbond Gent) en Eddy Vanzieleghem (N-VA) die de indieners van het referendum zal vertegenwoordigen. To be continued dus.

Tools, tips & tricks

Dit klinkt je waarschijnlijk niet onbekend in de oren: "Geen probleem hoor, mama, om met dat nieuwe circulatieplan naar mijn kot te rijden. Ik zet google maps wel even op." #Bummerrrrr. Goed geprobeerd, maar helaas. Google verontschuldigt zich tijdelijk voor het ongemak, maar beschikt niet over een geüpdate versie. Er wordt beloofd om zo spoedig mogelijk werk te maken van een revisie die je probleemloos bij je bestemming brengt zonder voor memorabele manoeuvres te moeten zorgen, zoals over voetpaden rijden. Een kleine tip hierbij: als je ergens moet zijn met de auto plan je best je route op voorhand via de tool van stad Gent: http://gent-circulatieplan.anyways.eu waarbij je een weg te voet, met de fiets of de auto kan plannen. Wie wel nog met de auto in de binnenstad moet zijn, omdat je bijvoorbeeld gaat verhuizen, kan een vergunning aanvragen bij de stadsdienst. Voor prangende vragen is er ook een Mobiliteitslijn om burgers en handelaars te woord te staan. Dit kan via het nummer 09 210 10 30 of mobiliteit@stad.gent. En voor wie alle heisa en routerekenwerk al even beu is: doe eens gek, ga te voet en geniet van onze ‘schuune stad’.

0
Gemiddeld: 5 (1 stem)

Reactie toevoegen