Achterklap

Recht & krom

We hadden al een teaser gegeven in de vorige Schamper: de Faculteit Rechtsgeleerdheid krijgt een nieuwe naam! De opties waren, heel vernieuwend, 'Faculteit Recht en Criminologie' of 'Faculteit Rechten en Criminologie'. We houden jullie niet langer in spanning. De kogel is door de Kerk: de Faculteitsraad heeft gekozen voor 'Faculteit Recht en Criminologie'. Een van de argumenten tegen deze keuze was dat de naam zal afgekort worden naar 'Recht en Criminologie' en uiteindelijk zal verbasteren naar 'Recht en Krom'. Of hoe sommige mensen te veel nadenken.

Kolonialisme & civilisatie

De KU Leuven staat bekend als de universiteit met verschillende kolonies over heel het land. De UGent kon dit blijkbaar niet langer aanzien en ging ook over tot het annexeren van onderwijsinstellingen en stukken land. We kunnen nu bijvoorbeeld niet alleen zeggen dat we een campus in Zuid-Korea hebben, maar ook in Kortrijk! Sinds de integratie van enkele hogeschoolopleidingen in de universiteit in 2014 was de UGent er al te vinden, maar met de aankoop van een stuk grond wil de universiteit nu duidelijk maken dat we niet rap zullen vertrekken uit de West-Vlaamse metropool. Er komt onder andere een proeflab en een gebouw voor onderzoek en onderwijs. Let's make de West-Vlaanders great again.

Feest & sport

Dat de 200ste verjaardag van onze universiteit een heus feest moet worden, is al gebleken. Het feestjaar is dan ook rijkgevuld met talloze evenementen, het ene al spectaculairder dan het andere. Er werd onder andere een internationale roeiregatta georganiseerd op 7 april aan de Watersportbaan. Het evenement werd groots aangekondigd: 200 roeiteams (ebdem?) zouden die dag tegen elkaar strijden. Uiteindelijk tekenden slechts twaalf teams present. Het doet niets af aan onze liefde voor de UGent, we hebben al gezien wat het team achter 200 jaar UGent wel al heeft klaargespeeld en we zijn ervan overtuigd dat ze nog grootse dingen in petto hebben.