Ontdek je groene plekje

Wandeltochtjes in en rond Gent

Ruil uw kot eens in voor een middagje natuur. Waar? In onze eigen studentenstad! U hoeft zich niet tevreden te stellen met het asfalt aan de Overpoort, en er bestaan best wel spannendere dieren dan duiven die de restanten van uw frieten eten.

1. De Bourgoyen – Ossemeersen

In de richting van Mariakerke vind je het natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen terug. Het gebied is gekend voor zijn populatie watervogels, waaronder de wintertaling, de slobeend en de kievit. Ook de Canadese gans valt er vaak te spotten. Al is die gans eerder een spijtige zaak: de vogel verdringt immers de inheemse soorten (rot op, vuile exoten!). Fun fact: zoals je op de foto kan zien, worden enkele bomen bewoond door een grote populatie aalscholvers - wat nefast is. Sommige bomen, zoals links op de foto, sterven immers onder het gewicht van de uitwerpselen van die aalscholvers.

2. Blaarmeersen

Het wordt warmer en dat betekent dat heel Gent naar de Blaarmeersen trekt. Voor een lange wandeling net iets minder interessant. Maar voor een frisse duik is het meer midden in het park zeer geschikt. Hier heeft u twee opties. Kies voor de kant waar er effectief gezwommen mag worden, de kant met de wit-blauwe glijbanen, maar neem het risico belaagd te worden door jengelende kinderen met vieze plakhandjes van een gesmolten raketje. Of kies de overkant van het meer. Geen schreeuwende kinderen aan uw hoofd, maar hier heerst dan weer het gevaar overspoeld te worden door dreadlocks, de geur van een vers gerolde joint en valse honden. Maar laat dat de pret niet bederven. Koop u een goedkope bubbelrosé uit de winkel, zet u en geniet!

"Koop u een goedkkope bubbelrosé uit de winkel, zet u en geniet!"

3. De Damvallei

Na een dertigtal minuutjes fietsen vanuit het centrum van Gent sta je in de Damvallei. Al was "'t Dammoeras" een betere benaming geweest. In tegenstelling tot onze schoenen (laarzen kunnen handig zijn) weten watervogels als de fuut, meerkoet en het ijsvogeltje hier wel te gedijen. In ‘t groen spotten we onder andere ook de botterbloem en verschillende tonderzwammen die exuberante proporties weten aan te nemen. Een minpuntje is dat het constante gebrom van auto’s - het reservaat ligt daar waar de E17 en R4 elkaar kruisen - toch wel wat afbreuk doet aan het into the wild-gevoel.

4. Gentbrugse Meersen

De “groenpool” Gentbrugse Meersen is een gebied dat nog volop aan het evolueren is. Dit is geen traditioneel natuurreservaat, maar een plek waar natuur en zachte recreatie in elkaar overvloeien. Enkele van de verwezenlijkingen zijn het geboortebos, het evenement ‘film in het bos’ en het blotevoetenpad, waarop je één kan worden met de natuur.  Daarnaast kan je je ook terugtrekken in de Voshoek, opgedragen aan de legendarische Luc De Vos. Piranha’s zal je er helaas niet tegenkomen.