InQuizitie

Ook al bevinden ze zich mijlenver van onze eigen redactie, de bio-ingenieurs kunnen we tijdens onze InQuizitie niet overslaan. Niemand minder dan prof Bernard De Baets was moedig genoeg om het, in ruil voor een Tripel Karmeliet, op te nemen tegen Maxim Caby, voorzitter van studentenraad StuBio en tevens een fervent quizzer.

Hoe heet de partij van Jesse Klaver?

De Baets: "Geen idee, maar aan de naam te horen zal het een Nederlandse partij zijn, en iets vreemds misschien. Partij voor de Dieren?"

Maxim: "Goeie vraag. GroenLinks?"

Hoe heet de zanger van het Gentse volkslied ''t Vliegerke'?

De Baets:"Walter De Buck."

Maxim: "Ah, hij is onlangs gestorven, hé? Nee, ik kom er niet op."

Hoe heet het boek van de allereerste Belgische Nobelprijswinnaar literatuur, Maurice Maeterlinck?

De Baets: "Had ge de naam gevraagd, ik had het kunnen zeggen, maar het boek zal wat anders zijn. Ik zal u het antwoord schuldig moeten blijven."

Maxim: "'L'Oiseau Bleu'."

Hoe heet de huidige Miss België?

De Baets: "Nee, er is weer heel wat controverse rond geweest. Racistische opmerkingen of zo. Maar ik ben blij dat ik haar naam vergeten ben."

Maxim: "Lente?"

Waarvoor staat ‘UFO’ in de universitaire context?

De Baets: "Universitair forum."

Maxim: "Universitair Forum Onderwijs?"

Wat is de hoofdstad van Australië?

De Baets: "Dat is een instinker waarschijnlijk. Sydney, maar dat zal het niet zijn."

Maxim: "Canberra."

Wie schilderde de ‘Waterlelies’?

De Baets: "Dat zal weer een instinker zijn. Manet of Monet. Ik denk dat het Monet is."

Maxim: "Van Gogh?"

Wat is de naam van de Turkse extreemrechtse groepering die onlangs wou samenkomen in Genk?

De Baets: "PKK is het niet, dat zijn brave Koerden. Het is niet Gülen, dat zijn ook onschuldige mensen. Göcen?"

Maxim: "HPK, PPK, zoiets?"

Hoeveel cirkels telt de hel van Dante uit zijn Inferno?

De Baets: "Als wiskundige ga ik moeten gokken. Zeven lijkt mij een mooi getal voor zoiets."

Maxim: "Vijf?"

Wie was de uitvinder van de kunstmest die eveneens zijn naam leende aan een chemische koeler?

De Baets: "Geen flauw idee. Mijn sector niet, hoor. Neen, dat zal de student van onze faculteit wel weten."

Maxim: "Geen idee."

Oplossingen: GroenLinks - Walter De Buck - L'Oiseau Bleu - Romanie Schotte - Universiteitsforum - Canberra - Monet - Grijze Wolven - Negen - Justus von Liebig