200 jaar UGent: Blandijn

In 1957 gingen de plannen voor de bouw van 'de Blandijn' van start. De naam voor het complex was snel gekozen, aangezien de gebouwen op de Blandijnberg zouden komen. Deze berg heeft haar naam dan weer te danken aan de Gallo-Romein Blandinus, die er in de derde eeuw een riante villa bewoond zou hebben. Wat de rijke stinkerd zou vinden van de studentenpopulatie die er nu rondloopt? Daar hebben we enkel het raden naar, maar we kunnen ons niet inbeelden dat hij zonder boe of ba zou toelaten dat ‘zijn’ berg het Cuba van Gent genoemd zou worden. Dat is namelijk de bijnaam die de faculteit Letteren en Wijsbegeerte heeft gekregen dankzij de vele studentenprotesten die er plaats hebben gevonden. Vicerector Freddy Mortier verbond ooit zelfs een linkse symbolische waarde aan de Blandijn. Blandinus zou volgens ons alvast vreemd opgekeken hebben naar de blootvoetse blandino's. De sandalentrend is dan ook sooo 217.