The Happy Hoppers

In de hipste uithoeken van de al hyperhippe stad Gent kan je wel eens vaker duo's de lindyhop of een swingdans zien huppelen. Gentse Hoppers Sep Vermeersch, Frédéric Verhaegen en Heiko Verhelst leren ons dat de swingcultuur nog allesbehalve op zijn retour is. 

 

Swingdans en lindyhoppen, is dat niet dat vooroorlogse energieke dansen in polkadotkleedjes en wijde broeken met bretellen? Jep, en hoewel het al lange tijd bestaat kent het fenomeen een recente revival. De Gentse Hoppers zijn daar het bewijs van in onze eigen stad. Maar vanwaar komt de plotse golf aan populariteit? Een interview.

De rechtse meneer heeft zijn inspiratie gevonden bij een van de personages van Fantastic Beasts, denken we

Wat vinden jullie zo aantrekkelijk aan lindyhoppen en swingen?

Sep: "Ik denk dat dat heel veel dingen zijn. In de eerste plaats is er de sociale component: veel mensen ontmoeten elkaar hier, en dat is een beetje als reactie op de individualistische maatschappij. Swingcultuur is eigenlijk gewoon samen zijn. Je leert er echt veel mensen kennen. Dat is natuurlijk ook bij andere partnerdansen, maar bij de swingcultuur is de muziek ook heel anders; het heeft een heel leuke energie en is ritmisch met herkenbare melodieën."

Danscommunity

Is het een hechte groep?

Heiko: "Er is duidelijk wel een community. Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met salsa of tango zie je dat alles daar vertrekt vanuit één dansschool. Bij ons is dat niet zo."

Fré: "In veel steden vertrekt het inderdaad vanuit een commercieel standpunt. Maar in Gent is dat anders, dat is eerder een uitzondering. Mensen zijn heel gedreven in de swingscene, ook omdat je geen vaste partner hebt. De kring is heel open."

Sep: "Het is wel degelijk een community zou ik zeggen. Nu wat minder dan toen we begonnen natuurlijk, toen we nog een groep vrienden waren die elkaar allemaal kenden. Ondertussen is het te groot geworden daarvoor, maar er is wel nog steeds een echt gemeenschapsgevoel."

Denken jullie dat er in die populariteit een vorm van escapisme zit?

Fré: "Ik heb eigenlijk gewoon de fysieke nood om te gaan dansen. Wij leven in een wereld waar mensen elkaar amper aanraken. Als wij dansen met mensen die we nog nooit hebt gezien, pakken wij elkaar stevig vast, op een deftige manier. Radiomodern is escapistischer, omdat het daar vooral om de outfits en om het nostalgisch teruggrijpen gaat."

Sep: "Escapisme is voor mij niet negatief, iedereen heeft wel iets waar hij zichzelf in kwijt kan. Het is ook gewoon een manier om je uit te drukken. Iedereen is op zoek naar een groepsgevoel, een identiteit, zoals fans van een voetbalploeg die zich verbonden voelen door zich te verenigen bijvoorbeeld. Toch kan je er ook nog veel individualiteit in kwijt, want er zijn verschillende dansen uit verschillende periodes. Nostalgie is nog iets anders, ik denk dat weinig mensen dansen omdat het nostalgisch is."

Verkleedpartijtje?

In welke mate is het verkleden dan belangrijk?

Fré: "Helemaal niet. Dat is leuk om te doen en als een vorm van respect. Er wordt wel gelet op de kleding, bijvoorbeeld als je ringen aanhebt, kan dat pijn doen en je doet best ook geen zweterige t-shirt aan, maar dat is eerder iets praktisch. Radiomodern organiseert echt een verkleedfeest. Ze brengen mensen in de retrosfeer, waar er soms absoluut geen dansers zijn." 

Heiko: "Het belang van verkleden hangt af van feestje tot feestje."

Fré: "Net als bij het uitgaan doet iedereen wel zijn best om er wat goed uit te zien. Sommige mensen vinden dat gewoon plezant. Het hangt een beetje af van de achterliggende motivatie die mensen hebben om te komen." 

"Het belang van verkleden hangt af van feestje tot feestje" - Heiko

Denken jullie dat swingen populair zal blijven? Of hoe zien jullie die toekomst?

Sep: "Het is zeker niet tijdelijk. Veel mensen denken dat het nu zo ‘in’ is door de vintagetrend, maar dat is zever. De intrinsieke kwaliteiten van de dans en de muziek zijn naar mijn mening zo sterk dat het echt wel een blijver is. Je zou kunnen zeggen dat de lindyhop de nieuwste van de sociale dansen is, zoals de tango en salsa ook opkwamen. Het is een oude, bijna vergeten vorm die nu opgerakeld is, en ik denk zeker dat het niet zal verdwijnen."

Fré: "De populariteit stijgt, maar de inzet wordt wel kleiner. Nieuwere dansers vergeten soms dat het veel vrijwilligerswerk is."

Hoe verhouden de swingcultuur en de uitgaanscultuur zich? Zijn er vooral verschillen of ook overeenkomsten?

"Swingcultuur was vroeger de mainstreamcultuur" - Sep

Sep: "Swingcultuur was vroeger de mainstreamcultuur, in die tijd. Heel veel elementen van de hedendaagse populaire cultuur zitten ook in de swing. Maar smaak, muziek, dans … evolueren. Moderne muziekstijlen hebben ook hun outfits en attributen. Vanuit klassiek perspectief kan je dat moeilijk stijlvol noemen, maar voor hen is dat stijl. Zij denken dan waarschijnlijk dat wij oubollig zijn. Maar tegelijkertijd is jumpen de charleston van vandaag."

 

Five must-know swingsongs!

Zin in swing, maar wil je eerst thuis oefenen voor je op de dansvloer de benen breekt? Deze klassiekers hoort elke lindyhopper te kennen. Let op: mogelijk te mainstream voor lindyhipsters.

- In The Mood: Waar is goede oude tijd toen de troepen werden geëntertaind door Glenn Millers schaamteloze catchy instrumentals, waarna ze al shakend de nazi's konden gaan afschieten?

- Sing Sing Sing: Ironisch genoeg door Benny Goodman vereeuwigd in een versie zonder zang.

- Why don’t you do right?: Luister vooral naar de oorspronkelijke en inspirerende versie, getiteld ‘The Weed Smoker's Dream’.

- One O’Clock Jump: Lang voor de jumpstyle sprong men al mee met de grooves van een genie genaamd Count Basie.

- It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing): Ondanks de lange titel werd dit toch nog een hitje voor Duke Ellington. Maar hey, het rijmt met swing, wat wil je nog meer?

Nog geen stemmen

Reactie toevoegen