Taxi Fowed van Gent-Zuid

Weetwel.

Taxi Fowed van Gent-Zuid is toch net dat tikkeltje cooler dan andere taxichauffeurs. Dat toont hij op zijn sociale media, en nu ook in dit interview. 

Fowed weetwel

Het grote publiek leerde Fowed kennen toen hij in een ludiek filmpje Jeroen Meus, bekend van de worsten, een kleurrijke ingeleide deed in Gent. Op zijn sociale media deelt hij, naast de locatie van de superflitspaal, vaak ook de bekende koppen die al eens meerijden. Tussendoor duikt hij ook al eens op in Gentse promofilmpjes. Kortom, een sociaal fenomeen.

Hoe is 'Taxi Fowed van Gent-Zuid' er gekomen?

"Die naam is ontstaan door mijn werk als security agent Shopping Gent Zuid. Ik deed dat met hart en ziel, ik stond op met een smile om te werken, om mensen te helpen. In de weekends was ik ook buitenwipper, en daar is het misgegaan met een zatte die ik moest weigeren. Ik had zelf niks gedaan, maar ik moest daarvoor wel voorkomen. Tien jaar later zorgde dat voor wat gedoe waardoor ik ander werk ben gaan zoeken. Via wat vrienden ben ik dan bij de taxi's beland. Toen ik mijn vergunning net had, zette ik toevallig een foto op Facebook om te tonen dat ik gestart was, en dat had gigantisch veel bereik. Zo is de bal wat aan het rollen gegaan."

Feesten en Zuipen

Je hebt altijd al in het uitgaansleven gestaan. Heb je veel zien veranderen?

"Heel veel. Ik heb de omschakeling naar de euro bewust meegemaakt, die heeft veel kapot gemaakt. Vroeger ging je uit met 500 BEF - dat is € 12,50 - en had je nog over als je naar huis ging. Nu ben je aan nog maar aan de ingang en ben je al 35 euro kwijt aan vestiaire, parking ... De meeste klanten moet ik bij mensen thuis ophalen. Ze gaan naar de nachtwinkel om enkele flessen en houden hun feestje thuis. De grote clubs gaan failliet, en de discotheken die er nog zijn draaien ook slechter."

Ervaar je veel last van dronken mensen in de taxi?

"Niet zo. Overpoort en Student Kick-Off, daar rijd ik niet op. De meeste studenten daar kunnen niet drinken. Ze drinken zich zodanig perte totale dat ze niet eens meer beseffen dat ze geen geld meer hebben. En dan zitten ze in je taxi en zit jij met de miserie. Of ze vragen je om hen ergens heen te brengen om daarna te zeggen: 'Ha, ik moet hier niet zijn', begrijpte. Dat probeer ik te vermijden, want dat is verloren tijd. Vooral als ze nog eens overgeven in uw auto, dan kan je helemaal niet meer werken."

"Vroeger ging je uit met 500 BEF en had je nog over als je naar huis ging"

't Kan verkeeren

Wat vind je van de nieuwe taxilampen?

"Die zijn zo lelijk als iets. Diegene die dat design ontworpen heeft moet gewoon blind zijn. Het probleem is dat het blauw en wit is. Als je met een deftige zwarte auto rijdt, is dat echt lelijk. Dat past daar totaal niet op (Zou het misschien hetzelfde meesterbrein als dat van het nieuwe logo van UGent zijn? red.) En het is zodanig groot ... Ze zouden er beter een diepvries in steken zodat je tenminste nog blikjes koud kan leggen en iets hebt aan gans die grootte."

Hoe doen de studenten het in het verkeer?

"Dat is een ramp. Als iedereen zich aan de regels zou houden, zouden er niet zo veel problemen zijn. Maar dat gebeurt niet. Ik vind het raar dat er niet meer accidenten gebeuren. Ik heb echt niks tegen fietsers als ze gewoon aan de zijkant rijden, niet met zes naast elkaar. Ze vertragen dan nog wat, en als jij tuut, tonen ze hun middelvinger. Vaak rijden ze ook met een koptelefoon op, zonder voeling met het verkeer. En dan nog eens allemaal door elkaar. Maar de meeste weten dat ze er zonder straf mee wegkomen."

"Ik vind het raar dat er niet meer accidenten gebeuren."

Wat blijft je bij na al die jaren?

Fowed

"Mensen van wie ik vroeger dacht dat ze de vrolijkste, de gelukkigste waren, maar eenmaal ze in uw taxi zitten, komt de realiteit naar boven. Sommige dagen heb ik geen goesting meer om te rijden, gewoon omdat het te veel wordt. Bijvoorbeeld als ik plots om drie uur 's nachts mensen moet gaan halen, en er dan een vrouw met een kindje naar buiten komt. Ook veel eenzame, oude mensen. Ze hebben drie of vier kinderen, maar niemand komt hen bezoeken. En als je dan aankomt op je bestemming en verder moet gaan werken, willen ze blijven zitten omdat ze blij zijn dat er eindelijk iemand naar hen luistert. Daar kan je niet veel tegen doen, maar als je wegrijdt, blijf je er toch wel mee inzitten."

Waar zitten de grootste problemen in het verkeer?

"Die werken he. Het probleem is dat ze het opensmijten, na afloop ben je blij dat het gedaan is, maar een maand later smijten ze het wéér open. Dat is gewoon omdat ze niet op elkaar afgestemd zijn. Een ander probleem is die controle op leef- en speelstraten. Je vraagt dat aan en je krijgt het. Ze houden geen rekening met hoeveel verkeer er passeert, of het een belangrijke baan is. In mijn buurt was het ook zo. Er waren vijf gezinnen die een speelstraat aanvroegen, maar dat is naast een park. Dus ze zitten nu op straat, náást een park. Als ik die ambtenaar was, had ik dat geweigerd. Doe uw ding gewoon in dat park."

0
Gemiddeld: 3 (1 stem)

Reactie toevoegen