Gat in uw cultuur

De gustibus et coloribus non disputandum est. Maar een goede raad op tijd en stond kan nooit kwaad.

Amber Fabré
21 jaar
Studente rechten

Amber

“Ik hou ervan om naar podcasts te luisteren. Dat kunnen serieuze zijn, over politiek of economie, maar ook gewoon podcasts om te lachen. Bij de Amerikaanse verkiezingen was het wel handig, dan krijg je een duidelijk overzicht van wat er zoal gebeurd is. Ik volg bijvoorbeeld ook Radiolab, die brengen bijzondere verhalen die je anders niet hoort. Die kunnen echt over vanalles gaan. Bij veel podcasts komt er wekelijks een nieuwe, dan is het een beetje zoals een televisieserie die je volgt. Ze zijn niet zo populair en dat komt wellicht doordat het moeilijker is om je te concentreren als er visueel niks is en dat is wel jammer. Het is misschien niet ideaal voor iedereen, vooral in het begin is het wat moeilijk. Ik doe ook wel dingen tussendoor, maar je moet je aandacht erbij kunnen houden natuurlijk. De meerwaarde die het biedt is dat er thema’s aan bod komen die je anders zelf echt actief moet gaan opzoeken. Voor mij is het interessanter dan radio. Uiteindelijk wil je vaak nog veel meer over die onderwerpen te weten komen."

Hubert
79 jaar

Hubert

“In mijn ogen is er wel een groot cultureel aanbod, alleen weten veel mensen er niet van. Neem nu bijvoorbeeld boeken. Ik lees al eens graag hedendaagse detectiveverhalen, ook gewoon Vlaamse zoals die van Pieter Aspe, maar eigenlijk worden er nog maar weinig boeken gelezen. Er wordt te weinig over gesproken denk ik, al is dat wel afhankelijk van je omgeving. Hier op den buiten is dat toch echt anders dan in de stad. Boeken en andere dingen worden je minder aangereikt. Mensen gaan bijvoorbeeld ook minder toneel of opera opzoeken als ze daarvoor buiten hun gemeente moeten gaan. Het is jammer dat velen geen goesting hebben om te lezen, al moet je mensen ook niet gaan dwingen om te lezen. Het hangt denk ik ook af van je opleiding, dat wakkert lezen wat aan. Nu krijgt iedereen wel meer kansen dan vroeger, iedereen gaat langer naar school en komt zo wat meer in contact met boeken. Televisie kijken is misschien makkelijker, maar een goed boek lezen heeft zeker een meerwaarde. Je moet gewoon een grotere inspanning willen doen om je te ontspannen.”