Examenstressalfabet

26 woorden die de examenperiode perfect omschrijven

Een permanent hoge bloeddruk, angstzweet, bittere traantjes: de examenperiode maakt heel wat in ons los. Het is haast onbeschrijflijk. Toch doen we hier voor u een nobele poging om den blok in ongeveer zessentwintig woorden samen te vatten.

Aandachtsstoornis. Je bent er nu echt wel zeker van dat jij er ook een hebt. Even een online testje invullen … shit … Je blijkt al je hele leven ADHD te hebben!

Bingewatchen. Nee, een Grey’s Anatomy-marathon helpt je niet door je examen Fysiologie. Probeer misschien ‘Er was eens het lichaam’ eens.

Cafeïne: het hoofdbestanddeel in al de vloeibare voedingsstoffen die je de komende weken binnen zal kappen.

Deadlines: haal je ze, of haal je ze niet? Spannend!

Examenpraat. “Hahahaha, wie slaapt er nu tijdens de blok?”, "Uuugh, ik moet nog drie cursussen samenvatten", "Ik ben al de hele week bezig aan dat vak en ik zit nog maar aan de helft". Zou de examenperiode niet veel mooier zijn als iedereen nu eens gewoon verplicht werd om zijn of haar mond te houden over zijn of haar studiemethodes?

Feestdagen. Zoals een wijze assistente Duitse Taalkunde ooit placht te zeggen: “Vergisst auch eure Großeltern nicht, sie leben ja nicht ewig!”

Gestresst”: een gemoedstoestand waarin je je de komende weken iets meer dan gemiddeld zal bevinden, of het nu vlak voor een mondeling examen is, bij een naderende deadline of zelfs de hele examenperiode lang. In het laatste geval is het misschien toch interessant om professionele hulp te zoeken.

Herexamens: plan ze maar alvast in.

Internet. Is het niet prachtig? Al die interessante informatie die jou met slechts enkele muisklikken schijnbaar eindeloos ter beschikking staat. Jammer genoeg is informatie in de zin van "verlaten sovjetzwembaden" niet de kennis die je op dit moment in je hoofdje dient te proppen.

Jammeren, janken, jengelen.

Keuzestress, want al die meerkeuzeantwoorden zien er wel redelijk mogelijk uit.

Lerarenopleiding: volg volgend semester gewoon de light-versie van jouw opleiding Taal- en Letterkunde of Lichamelijke Opvoeding!

Mama en papa’s bemoedigende woorden: “In mijne tijd was ik er altijd direct door!” Bedankt, ma. No pressure.

Nachtje doordoen. Dat komt ervan, jij uitsteller. Niet dat het veel zal helpen: je hersenen hebben namelijk nood aan rust om de opgenomen leerstof te kunnen verwerken. Soms is het beter om gewoon op te geven en te gaan slapen zodat je de dag erop tenminste ongeveer helder kan nadenken. Of ga gewoon door die laatste hoofdstukken die je toch nog nooit geleerd hebt in die zombiekop van je te rammen om je dan toch iets minder schuldig te voelen.

Opleidingsonderdeel, een OLOD, ofte “een vak” in het Arteveldiaans. Wen er al maar aan tegen februari. Andere handige woorden: “schijf”, voor “bachelor” en “leereenheid” voor “hoofdstuk”.

Pro Forma: Naar het examen komen, het examen bekijken, niets invullen en vervolgens indienen. “Aja, dat is megaslim, want dan weet ik tenminste hoe het herexamen eruit zal zien!”... Of je waagt gewoon je kans nu je er toch bent? Niet geschoten, altijd mis. Je kan ook altijd het halfuurtje waarin je verplicht moet blijven zitten nuttig besteden door een mooie tekening voor de prof te maken.

Quarantaine: omdat je je volgens de Heilige Wetten der Examenperiode anderhalve maand lang 24/24 moet opsluiten in een duffe ruimte van 10m2 zonder enig lijfelijk contact met de buitenwereld.

Rilatine: één op twintig studenten zou het tijdens de examenperiode wel eens slikken om zich beter te kunnen concentreren op het blokken en/of op een examen zelf. Het gebruik kan variëren van eenmalig gebruik om een nachtje blokken door te komen, tot het slikken van wel vijf à zes pillen per dag, wat niet altijd zonder gevaar is. Een redactielid merkt op: 'Die brol werkt niet, alleen moodswings krijg je ervan'. Zozo.

Schema’s en samenvattingen: zo handig. Jammer dat je ze niet gemaakt hebt.

Tijd: had je er maar meer van. Helaas pindakaas.

UGent Confessions, als dat beestje nog leeft tenminste. Altijd leuk om je stress te laten aanpraten door tientallen streefbeertjes die massaal confessions schrijven over het feit dat ze al sinds de inhaalweek niet meer buiten komen en dat ze ondertussen een heuse zenuwinzinking meemaken nadat hun beste vriend, meneer de Gele Fluostift, het begeven heeft. En dat net op de dag dat de dinokoeken op zijn. Life is hard.

Vragen over de leerstof die je nog had kunnen stellen, als je er enkele weken vroeger aan begonnen was.

Waarheid is relatief, dus wie zegt dat die van jou in je antwoord per se moet overeenstemmen met die van de prof?

X-chromosoom. Vrouwen doen het beter in hogere studies dan mannen.

Y-chromosoom. Vrouwen doen het beter in hogere studies dan mannen. Mensen met een y-chromosoom zouden beter thuis aan de haard blijven en het serieuze werk overlaten aan mensen met twee x-chromosomen.

Zelfstudie. Dat ene compleet vergeten zelfstudiehoofdstuk dat je pas weer ontdekt de avond voor het examen.