Doe de Yoga Challenge!

Blok en examens, Kerstmis en Oudjaar … ze staan qua sfeer en gemoedstoestand wel heel ver van elkaar. Tussen ons gezegd en gezwegen, een hapje en 'den dessert' erdoor jagen en dan door een middelgroot schuldgevoel de volgende dag compleet loco gaan. Wat doe je daartegen?

Een handige tip om eens te proberen tijdens het studeren: yoga! Het is zo oud als de straat en wordt steeds vaker aangeraden als therapie voor stress, angst en eetstoornissen. Daarnaast kan het je een gevoel van rust geven in periodes waarin je een gigantische rush ervaart zoals het menig student en niet-student vergaat.

Yoga, wa's da?

We kennen het vooral door het stereotype beeld van de mediterende hippie of Japanner die wat met zijn armen zwaait en af en toe ‘uumm’ zegt. Recentelijk werd yoga echter in een nieuw jasje gestoken, het is al een poosje populair bij healthy hipsters die het zien als een goede manier om stress te verminderen en hun kracht en flexibiliteit te verbeteren. Je bent bezig met jezelf in het hier en nu en leert je te concentreren op je ademhaling. Je hebt overigens wel veel varianten, de ene vergt al wat meer inspanning dan de andere. Voor ieder wat wils: Ashtanga, hatha, kundalini, bikram of poweryoga. Zit er dus niet mee in als de ene soort je minder ligt dan de andere, het kan. Des goûts et des couleurs on se discute pas!

Stressreductie, hoe zit dat nu?

Als je aan yoga doet, dan ga je je doorgaans in een comfortabele positie plaatsen en dit op een rustig plekje waar je jezelf richt op precieze bewegingen en dit neemt op zijn beurt de aandacht weg van je stressvolle, druk gevulde dagen. Het is op zich niet zo gek dat wanneer je zorgt voor kalmte en concentratie, frustratie en stress gereduceerd worden. Bovendien kan een succeservaring hierin je helpen om vertrouwen te hebben in jezelf dat je in staat bent om ervaren moeilijkheden aan te pakken. Natuurlijk moeten we niet over één nacht ijs gaan: het vergt namelijk geduld en veel oefening, maar het maakt je dan ook wel fitter! Jup, je leest het goed: abs abs abs!

"Naast positieve effecten op onze geest en spieren, kan het regelmatige beoefenen van yoga ook een diepgaand effect op de bloedsomloop hebben."

Naast de positieve effecten op onze geest en spieren kan het regelmatige beoefenen van yoga ook een diepgaand effect op onze bloedsomloop hebben. Je voelt dan vooral een warme ‘gloed’ in je lichaam. Een onderzoek uit 2009 naar de lichamelijke effecten van yoga werd gevoerd door de Harvard Medical School en toonde aan dat yoga ons stress-responsesysteem moduleert. Om het een beetje technischer te maken: wat een grote rol speelt voor acties in ons lichaam, is het sympatische zenuwstelsel dat door middel van yoga de aanmaak stresshormonen verminderet, dit is het moment waarop het parasympathisch zenuwstelsel geactiveerd wordt en ons lichaam tot rust komt. Verder is er evidentie dat bepaalde yogatechnieken op deze twee werkingsmechanismen van het lichaam inwerken en zorgen voor een verlaagd bloedsuikergehalte, een lagere bloeddruk bloeddruk en verhoging van immunoglobuline en de 'natural killer cells’, die beide weer een verhoging van de werking van het immuunsysteem ten gevolge hebben. ‘t is happy hour, de mentale effecten ervan zijn een afname van angstgevoelens en een toename van sociaal en emotioneel welbevinden. De moeite waard om toch eens te proberen, denk je niet?