200 jaar UGent: vernederlandsing

Ze is schoon, romantisch en al lang een deel van ons leven. En toch bezorgt ze ons, Gentse studenten, een hartaanval als ze onverwachts opduikt: la langue française. Lang was zij echter de enige taal waarin gedoceerd werd. Daar kwam pas in 1896 verandering in, toen studentenvereniging TSG ’t Zal Wel Gaan naar de mening van geleerden over de Vlaamse universiteit polste. En wat bleek? Zij zouden hoger onderwijs in de moedertaal best oké vinden. Zo werd het taaldebat een agendapunt op het Nederlandsch Taal en Letterkundig Congres dat een onderzoek voorstelde. De uitslag bleek positief en er werd beslist om onze alma mater tot een Nederlandstalige instelling om te vormen. De vernederlandsing zou trapsgewijs gebeuren en idealiter na zo’n twintig jaar voltooid zijn. Wishful thinking indeed, want tot aan de volledige vernederlandsing van de UGent in 1930 zou het nog een lange en zware weg worden.