200 jaar UGent: onderwijshervormingen!

Onderwijshervormingen zijn een hot topic van alle tijden. In 1890 en 1891 voerde de Belgische Regering de Organisatiewetten in. Ongeveer vijftien jaar daarvoor werden de inschrijvingsproeven aan de hogere onderwijsinstellingen afgeschaft, wat leidde tot een exponentiële groei van studenten. Er waren zelfs studenten die hun middelbare school niet afmaakten en linea recta aan de unief kwamen studeren. Dat leidde tot een heuse diplomadiarree, en niet Imodium maar de Organisatiewetten waren hier het antwoord op. Waar is de SIMON-test als je hem nodig hebt? Voortaan was de enige voorwaarde om aan de universiteit te mogen studeren het bezit van een middelbaar diploma. Eind goed, al goed! Behalve voor de meisjes, die weer moeizaam binnenraakten op universiteiten aangezien er voor hen op dat moment nog geen goed humanioraonderwijs voorzien was. This is a man's world ...