Jouw creatieve robot kan $100.000 winnen

Beste. weekendjob. ever.

Stel u voor: Parijs. Herfst. Met een dikke sjaal langs de winderige Seine kuieren. In de verte het Louvre en de achter jou de Nôtre Dame. Langs de kade tientallen kraampjes en schilderezels met daarop schilderijtjes en karikaturen. Maar achter die schildersezelfs geen mens. Neen. Een robotarm. Perfecte tekeningen gemaakt in uw zelfgekozen stijl. Welkom in de toekomst.

Ooit had Will Smith in de sciencefictionfilm I, Robot de taak een moordzaak op te lossen en daarvoor ondervroeg hij een sympathieke AI-verdachte. Het hele gesprek liep al snel uit op een filosofische discussie over wat een mens definieert en wat een robot. In deze populaire scène vraagt Will Smith: "Can you write a symphony? Or make a blank canvas as a work of art?", waarop de robot gevat antwoordt: "Can you?". Moest I, Robot heden ten dage gemaakt worden, zou de robot doodleuk kunnen antwoorden: "Yes I can, asshole."

Technologie <3 kunst

Hoewel technologie en kunst twee werkvelden zijn die schijnbaar niet verder van elkaar kunnen liggen, slagen enkele nerdy rebellen erin om ze toch te verzoenen. Niet alleen heeft internet art en mixed media de wereld al veroverd, technologie kan ook kunstenaars helpen in hun creatieve expressie. Zo bestaat de Water Color Bot, een schilderrobotje die met een tablet bestuurd wordt. Teken iets op de tablet en de kleine motortjes op het canvas volgen de beweging mee. Maar het kan nog autonomer!

Nadoen? Check. Expressie? Minder check.

Er zijn ook robotjes die zonder mensenhand kunst kunnen creëren. Via verschillende lijntjes computercode kan een robot foto's natekenen of naschilderen. Bij de robot van de National Taiwan University bijvoorbeeld kan je zelfs voor een pointillistische stijl gaan terwijl de kunstrobot van de Rose-Hulman Institute of Technology eerder gaat voor popart. Ook bestaan er zeer precieze beeldhouwrobots die in geen tijd de buste van Mozart uit hun bijtel slaan, terwijl 3D-printers zo'n buste eerder laagje per laagje gaan opbouwen. Deze technologie kan dus als geen ander kunst imititeren maar kunst is meer dan enkel nadoen. Het is ook gevoel, expressie en eventueel kritiek, maar daar is de technologie helaas nog niet 'slim' genoeg voor. Wie weet verandert dat wel in de nabije toekomst door de verwachte explosie van AI.

Robot Art Competition

Voor wie al een techno-stijve krijgt van al deze technologische hoogstandjes, wordt het nog beter. In de VSA wordt er in 2017 de tweede internationale editie van de Robot Art Competition georganiseerd, waarbij teams en hun robots tegen elkaar de strijd aangaan in verschillende kunstcategorieën. Er is geen inschrijvingsgeld en iedereen mag mee doen. Het beste van dat alles? Er is $100.000 aan cash prijzen te winnen. Hopelijk krijg je al die prijzen terug verscheept naar België.