Kandidaten faculteitsraad Recht en Criminologie

Voor de faculteit Recht en Criminologie komen er 5 mandaten vrij, waarvan minstens 2 naar het minderheidsgeslacht moeten gaan. Er komen 7 kandidaten op. Lees hier de bio en de standpunten van de kandidaten.

Finn Van Houtte

Wat studeer je?

Rechten

Waar ben je zoal aan gelieerd?

De Faculteitsraad Recht en Criminologie en de Onderwijsraad

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als studentenvertegenwoordiger. Rangschik ze van 1 (het belangrijkst) naar 3 (minder belangrijk, maar nog steeds iets waar je op wil inzetten).

1. Infrastructuur

2. Kwaliteitsvol onderwijs

3. Study-life balance

Als je eender wat zou kunnen veranderen/vernieuwen/invoeren aan de universiteit, wat zou dat zijn?

Ik zou de academische kalender hertekenen. Door te schuiven in lesweken en examenperiodes kan je een betere spreiding van de werklast realiseren. In Nederland werken sommige universiteiten/opleidingen bijvoorbeeld al met een modulesysteem. Je legt dan een aantal weken de focus op een bepaald opleidingsonderdeel en maakt aansluitend een examen. Na die periode is dat vak afgesloten en komt er tijd en ruimte voor andere opleidingsonderdelen.

Delfien Bernaerdt

Wat studeer je?

Rechten

Waar ben je zoal aan gelieerd?

De Studentenraad Recht en Criminologie (StuReC), huidig gecoöpteerd lid in de faculteitsraad Recht en Criminologie, lid van de Opleidingscommissie Rechten, trompettiste in een harmonie

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als studentenvertegenwoordiger. Rangschik ze van 1 (het belangrijkst) naar 3 (minder belangrijk, maar nog steeds iets waar je op wil inzetten).

1. Studentenwelzijn 

2. Kwaliteitsvol onderwijs

3. Duurzaamheid

Als je eender wat zou kunnen veranderen/vernieuwen/invoeren aan de universiteit, wat zou dat zijn? 

Ik zou elke campus transformeren tot een gezellige ontmoetingsplek waar de student zich veilig, goed en ondersteund voelt. De vernieuwde campussen zouden ook voldoen aan de technologische eisen van vandaag en morgen, gesteund op een duurzaam en vooruitstrevend bouwplan. Auditoria worden ruimer en zijn voorzien van voldoende stopcontacten, zodat niemand meer op de trappen hoeft te zitten of zonder stroom valt. Conclusie: een toekomstbestendige en duurzame universiteit.

Volg hier de campagne

Darius Van de Velde

Wat studeer je?

Rechten

Waar ben je zoal aan gelieerd?

De Studentenraad Recht en Criminologie (StuReC), de Gentse Studentenraad (GSR)

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als studentenvertegenwoordiger. Rangschik ze van 1 (het belangrijkst) naar 3 (minder belangrijk, maar nog steeds iets waar je op wil inzetten).

1. Studentenwelzijn 

2. Toekomstgerichte opleidingen

3. Duurzaamheid

Als je eender wat zou kunnen veranderen/vernieuwen/invoeren aan de universiteit, wat zou dat zijn?

De opleidingen hervormen tot opleidingen die bestand zijn tegen de snelle veranderingen in de maatschappij (denk onder andere aan AI). De oude gebouwen renoveren. Grensoverschrijdend gedrag en discriminatie beter en transparanter aanpakken. De procedure van het bijzonder statuut vereenvoudigen. Lesopnames overal op een slimme manier integreren in opleidingen.

Volg hier de campagne

Lars De Neve

Wat studeer je?

Criminologische wetenschappen

Waar ben je zoal aan gelieerd?

Dagelijks bestuur Studentenraad Recht en Criminologie (StuReC), Opleidingscommissie Criminologie, Vakgroepraad RE23, gecoöpteerd lid van de Faculteitsraad Recht en Criminologie

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als studentenvertegenwoordiger. Rangschik ze van 1 (het belangrijkst) naar 3 (minder belangrijk, maar nog steeds iets waar je op wil inzetten).

1. Zorgen dat studenten aan de faculteit gehoord worden

2. Ervoor zorgen dat studenten zich veilig voelen op de faculteit en zichzelf kunnen zijn

3. Zorgen dat de relaties tussen studenten onderling en met de faculteit in de mate van het mogelijke versterkt worden.

Als je eender wat zou kunnen veranderen/vernieuwen/invoeren aan de universiteit, wat zou dat zijn?

Meer inzetten op het verbinden van studenten onderling. Persoonlijk heb ik het gevoel dat veel mensen naar de lessen gaan, zonder dat ze echt de personen uit hun richting kennen. Persoonlijk zit ik ook in een grote richting waar ik dit ervaar. Er zijn veel studenten die zich eenzaam voelen en hoewel de UGent probeert hierop in te zetten, denk ik dat er nog veel plek is voor verbetering.

Sara Termote

Wat studeer je?

Rechten

Waar ben je zoal aan gelieerd?

/

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als studentenvertegenwoordiger. Rangschik ze van 1 (het belangrijkst) naar 3 (minder belangrijk, maar nog steeds iets waar je op wil inzetten).

1. Milieu

2. Inclusiviteit

3. Transparant beleid

Als je eender wat zou kunnen veranderen/vernieuwen/invoeren aan de universiteit, wat zou dat zijn?

In het Onderwijs- en examenreglement (OER) staan rechten waarvan vele studenten niets weten. Er moet meer aandacht aan dit instrument gegeven worden, zodat elke student zijn rechten beter kan laten gelden. Daarnaast moet er meer aandacht gaan naar het creëren van een milieubewuste omgeving. Dit gaat gepaard met het actief aanzetten van studenten om hun steentje bij te dragen aan de hand van folders, infomomenten ... Ten slotte pleit ik voor gratis sanitaire producten voor vrouwen in de wc's.

Wat is jouw visie op de onderwijsvoorzieningen van jouw faculteit? Hoe zouden die volgens jou nog beter kunnen?

Er moet meer ingezet worden op digitalisering. AI zal de academische en juridische wereld door elkaar schudden. Als universiteit moeten we ons niet alleen aanpassen, we moeten die ontwikkeling trekken. Het onderwijs moet altijd toekomstgericht zijn.

Het is belangrijk dat we meer digitale tools in ons onderwijs gebruiken, zoals lesopnames, Wooclaps, toffere kennisclips en het gebruik van AI in sommige vakken. Daarnaast moeten we ervoor zorgen dat onze gratis toegang tot online databanken gewaarborgd blijft. Bovendien is het essentieel dat onze opleidingen up-to-date blijven met evoluties in de maatschappij, zodat we als afgestudeerden over de nieuwste kennis en vaardigheden beschikken.

Er moet gekeken worden naar bepaalde vakken die niet meer nuttig zijn in de opleidingen en die beter verdwijnen. Er moet een duidelijk kader komen rond lesopnames, met ook enkele verplichtingen naar proffen toe. Lesopnames moeten op zijn minst gebruikt worden als ondersteuning bij de fysieke lessen of ter vervanging van de lessen voor studenten die niet fysiek aanwezig kunnen zijn.

Dit zijn vaak moeilijke kwesties. Men mag niet vergeten dat er twee kanten zijn van de medaille. Digitalisering zou meer geïmplementeerd kunnen worden, maar mag niet de bovenhand nemen. Er moet gezocht worden naar een manier die de studenten ook prikkelt om naar de faculteit te komen. Lesopnames veroorzaken vaak een verminderde aanwezigheid op campus, wat het tussen studenten niet bevordert. Een toelatingsexamen is in onze richting niet nodig, een ijkingstoets heeft misschien wel potentieel.

Ik vind het een spijtige zaak dat studenten aan het begin van het jaar allerlei cursussen kopen en deze vervolgens dikwijls niet nodig zijn. Vooral in tweede bachelor heb ik gemerkt dat lesnotities vaak volstaan. Het is extreem veel papierverspilling om al deze cursussen te laten printen. Daarom pleit ik voor een ruimere online beschikbaarheid van cursusmateriaal. De studenten hebben op deze manier zelf de keuze om het af te drukken of niet.

Wat is jouw visie op de academische cultuur binnen jouw faculteit? Hoe zouden die volgens jou nog beter kunnen?

Er moet meer wisselwerking zijn tussen onderzoek en onderwijs. De twee zijn nog te vaak gescheiden. Een universitaire opleiding zou van in het begin aandacht moeten besteden aan wetenschappelijk onderzoek.

Er is nog te weinig bekendheid over de meldpunten waar je terecht kan als student wanneer er zich problemen voordoen. Daar moet er meer en duidelijker over gecommuniceerd worden. Op het vlak van duurzaamheid kan de faculteit meer inzetten op responsabilisering van studenten door diverse duurzaamheidsaspecten te integreren in het curriculum. Daarnaast is het bij toekomstige verbouwingen van belang dat de faculteit een toekomstgericht plan maakt dat inzet op duurzaamheid en toegankelijkheid.

Er ligt een hoge druk op onze studenten en er wordt veel van hen verwacht. Aan een universiteit is dit ergens normaal, maar soms gaat dit te ver. Studenten moeten mentaal beter ondersteund worden om met deze hoge werkdruk en stress om te kunnen gaan. Ook op het vlak van communicatie vanuit de faculteit toe kan het soms wel beter.

Volgens mij probeert de faculteit wel degelijk stappen te zetten in de juiste richting op dit gebied. Van duurzaamheid weet ik dat er nog ruimte voor verbetering is in sommige domeinen, maar er mag niet uit het oog verloren worden dat niet alles op korte termijn haalbaar is. Er moeten budgetten beschikbaar zijn om acties te kunnen ondernemen, dit geldt voor alles. De wisselwerking tussen de proffen en studenten kan, van beide kanten, nog meer verbeterd worden, vind ik persoonlijk.

Ik denk dat het op dit vlak wel echt al goed zit aan de faculteit. Ik zou wel graag meer aandacht voor duurzaamheid zien in de toekomst en meer transparantie over beslissingen naar de studenten toe. Ook zie ik het graag gebeuren dat we meer participatie van de studenten kunnen aanmoedigen zodat ieders stem gehoord kan worden.

 

Laurens Deraedt ging niet in op onze vraag om deel te nemen aan dit artikel.

Nog geen stemmen

Reactie toevoegen