Kandidaten faculteitsraad Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Voor de faculteitsraad Psychologie en Pedagogische Wetenschappen komen er 7 mandaten vrij, waarvan minstens 3 naar het minderheidsgeslacht moeten gaan. Er komen 6 kandidaten op. Lees hier hun bio en standpunten.

Yorben Versluys

Wat studeer je?

Pedagogiek & Onderwijskunde

Waar ben je zoal aan gelieerd?

Gentse Studentenraad, PPSR

Rangschik de drie thema’s waar jij het meest op wil inzetten als studentenvertegenwoordiger. Rangschik ze van 1 (het belangrijkst) naar 3 (minder belangrijk, maar nog steeds iets waar je op wil inzetten).

1. Studentgericht onderwijs

2. Meer verantwoordelijkheid leggen bij de lesgevers en hen vaker en sneller ter verantwoording roepen

3. Onderwijsinnovatie

Als je eender wat zou kunnen veranderen/vernieuwen/invoeren aan de universiteit, wat zou dat zijn?

Lesgevers moeten sneller, vaker en strenger ter verantwoording geroepen worden. Klachten over onprofessioneel gedrag, gebrekkig lesgeven, slechte examens … krijgen zelden een gevolg. Zeldzame gevolgen komen te laat of zijn onzichtbaar. Proffen raken nog te makkelijk weg met zaken die elke andere actor in het onderwijs de kop zou kosten. Ook bij discussies over lege aula’s en slechte examenresultaten moet vaker gekeken worden naar de lesgever en niet enkel de studenten.

Emiel Verbeeren

Wat studeer je?

Theoretische en Experimentele Psychologie

Waar ben je zoal aan gelieerd?

Gentse Studentenraad (GSR), Psychologische en Pedagogische Studentenraad (PPSR), Vlaamse Psychologische en Pedagogische Kring (VPPK)

1. Onderwijs op maat, ook in de bachelorjaren

2. Student-driven initiatieven en co-creatie

3. Mentaal welzijn van iedere student

Studenten zijn het kloppende hart van de universiteit. Helaas verdrinkt de student tegenwoordig in een combinatie van deadlines voor vakken, werken om rond te komen en bijkomende engagementen in allerlei verenigingen. Deze cocktail zorgt voor een continue stress. Er is nood aan zowel duidelijkheid als flexibiliteit in de verwachtingen naar studenten toe. Denk één geïntegreerd online platform, een beleid voor betaalbare koten en ondersteuning voor engagement.

Volg hier de campagne

Wat is jouw visie op de onderwijsvoorzieningen van jouw faculteit? Op welke manier zou hier volgens jou verbetering in mogelijk zijn?

Onze faculteit heeft vanwege de opleiding Onderwijskunde & Pedagogiek een voorbeeldfunctie naar de andere faculteiten toe. En dat doet ze goed. Curricula worden regelmatig onder de loep genomen en hervormd, onderwijsinnovatie is een prioriteit en lesgevers worden aangespoord om alle mogelijkheden die Ufora biedt zo goed mogelijk te integreren in hun cursus. Tenslotte is er de infrastructuur die continu wordt versterkt. Zo kwam er onlangs nog een volledig nieuw leslokaal.

Meer en meer is het de taak van onze onderwijsinstellingen om geëngageerde burgers op te leiden. Dit dient gereflecteerd te worden in onze curricula. Met internationale projecten zoals ENLIGHT waar de UGent het voortouw neemt, zijn we op de goede weg. Belangrijk is om informatie verder te integreren, waar deze nu versnipperd is. Flexibiliteit in curricula is hiervoor een belangrijke voorwaarde.

Wat is jouw visie op de academische cultuur binnen jouw faculteit? Op welke manier zou hier volgens jou verbetering mogelijk zijn?

Onze faculteit lijkt mij ook op dit gebied een van de meer gezonde en sterke spelers. Zowel personeel als studenten weten bij wie ze (meteen) terecht kunnen met hun klachten of vragen én er wordt naar hen geluisterd. Toch zijn er hier en daar rotte appels waarvan men op de hoogte is, maar tot op heden is er nog te weinig actie ondernomen. Dit kan en moet verbeteren in de toekomst.

Academische cultuur dient vrij te zijn. Elk onderwerp dient in een open dialoog bespreekbaar te zijn. Het creëren van deze cultuur is een taak van ieder van ons. Echter dient de faculteit hier wel het goede voorbeeld in te geven. Heldere en duidelijke communicatie, met mogelijkheden om je stem te laten horen, staat hier dus op de voorgrond.

Emilia De Graeve, Arwen Decancq, Alexander Switten en Lisander Viaene gingen niet in op onze vraag om deel te nemen aan dit artikel.