Het Gat in uw Cultuur

De ene is een trots Waaslander, maar heeft een passionele afkeer voor de stad Lokeren. De andere Waaslander woont zelf in Lokeren. Is het waar dat mensen uit Lokeren niet cultureel onderbouwd zijn zoals Bram Jef gelooft? Is het tegendeel waar en doorprikt Tom de these van Bram Jef? U ontdekt dat alles en nog meer in deze editie van Gat In Uw Cultuur.

BRAM JEF VERCAUTEREN

22 jaar

Kunstwetenschappen
Haat Lokeren.

Als student Kunstwetenschappen kan ik niet anders dan zeggen dat cultuur een essentieel onderdeel van uw opleiding is. Zelfs in de lagere en middelbare school mag er heel wat cultuur aan bod komen. Ik vind het normaal dat de staat in alle vormen van cultuur zou investeren. Wat ik wel jammer vind, wat de lessen esthetica in het middelbaar betreft althans, is dat er heel veel aandacht wordt besteed aan de bekende kunstenaars en de algemene kennis van kunstgeschiedenis en architectuur, maar dat heel wat academische kunst niet aan bod komt. Wanneer we kijken naar bijvoorbeeld het impressionisme,  zien we dat er tijdens de les voornamelijk schilders besproken worden die iets heel innovatiefs tevoorschijn toveren. Wat de brede kunststroming op dat moment deed, wordt bijna vergeten. Het is niet omdat iemand als *Manet* opkomt, dat de academische kunst vergeten moet worden. Academische kunst is minstens even mooi en cultureel. In een ideale wereld snuif ik zelf graag nog wat meer cultuur op dan ik nu al doe, maar ik weet dat dit momenteel moeilijk is, aangezien ik vrij veel tijd steek in mijn studies.

TOM BAETENS

20 jaar

Multimedia- en communicatietechnologie

Woont in Lokeren

Cultuur is de bouwsteen van de maatschappij. Het is iets dat u dingen kan laten voelen, tonen of doen. Het mag dan ook niet verwaarloosd worden. Taal als kunstvorm ook niet. In de huidige beeldencultuur lijkt taal een steeds kleinere rol te spelen. Mensen lijken minder waarde te hechten aan het beheersen van een taal,terwijl die taal net enorm krachtig kan zijn zoals bij speeches en retoriek. Taal gaat in mijn ogen ook net over gevoelens, denkpatronen en relaties. Stuk voor stuk elementen die uw persoonlijkheid, sociaal gedrag en wereldbeeld schapen. Helaas kom ik te weinig buiten voor culturele activiteiten, veeleer maandelijks, maar dat wil niet zeggen dat ik er niet mee bezig ben of er niet om geef. Het bezige bijtje op internet zijnde, kom ik wel dagelijks in aanraking met blogs die handelen over kunst en architectuur om inspiratie op te doen om mijn eigen designskills wat bij te schaven.