The Iron Claw

The 'Iron Claw' is een beklijvende biografische dramafilm die zich afspeelt in de wereld van het worstelen in de jaren 80.

The 'Iron Claw' vertelt het waargebeurde verhaal van drie broers uit de familie Von Erich. Hun vader was in het verleden een worstelaar met de naam 'The Iron Claw', vandaar de titel van de film. Zijn ambitie was om de wereldtitel te veroveren. Hij slaagde hier echter niet in en wordt zo vastberaden om ervoor te zorgen dat één van zijn zonen die droom wel kan verwezenlijken. Daarom verplicht hij zijn vijf zonen om zich over te geven aan de meedogenloze worstelwereld, met alle gevolgen van dien.

De film werd geregisseerd door Sean Durkin. Hij maakt vooral drama's en is vooral gekend van de psychologische thriller 'Martha Marcy May Marlene', een adaptatie van een eerdere kortfilm van zijn hand. Die twee projecten waren samen goed voor de prijs voor beste kortfilm op het filmfestival van Cannes in 2010 en de Dramatic Directing Award op het Sundance Film Festival in 2011.

'The Iron Claw' weet je te ontroeren op een manier die je niet zou verwachten: je hoeft ook absoluut geen fan van worstelen te zijn om van de film te genieten

In de hoofdrol zien we Zac Efron schitteren. Hij is bekend van 'High School Musical' en eerdere optredens in komedies zoals 'Dirty Grandpa' en 'Baywatch', maar ook van zijn beangstigende vertolking van de seriemoordenaar Ted Bundy. In deze film zet Zac een krachtige vertolking neer van het hoofdpersonage Kevin Von Erich, de tweede oudste zoon uit het gezin. Dit personage moet heel wat tegenslagen verwerken in de dramatische biografische film en Efron weet de rol mooi te interpreteren. De vrouw van het hoofdpersonage wordt vertolkt door de actrice Lily James. Zij is bekend van 'Downtown Abbey' en 'Cinderella'. Haar personage, Pam, is de rots in de branding van Kevin. Met haar optimistische instelling en onvoorwaardelijke steun tracht ze hem door de vele moeilijkheden in het verhaal te loodsen.

'The Iron Claw' weet je te ontroeren op een manier die je niet zou verwachten. Je hoeft ook absoluut geen fan van worstelen te zijn om van de film te genieten. Hij toont je welke negatieve gevolgen er verbonden kunnen zijn aan ouders die hun eigen dromen opleggen aan hun kinderen. Trauma's en verdriet staan centraal. Daarnaast is ook het belang van een steunende partner, die naar je luistert en je vooruit helpt, een hoofdthema.

Kort samengevat is de biografische film een echte must-see. De kans is groot dat je een traantje zal wegpinken en tegelijkertijd ga je nadenken over je eigen leven. Neem vooral mee dat je andere mensen best hun eigen dromen laat zoeken en nagaan.