Prof Préféré: Michael Limberger

Michael Limberger is professor bij de vakgroep Geschiedenis. Hij doceert onder andere Maritieme geschiedenis, Mondiale processen in historisch perspectief en Financiële en monetaire geschiedenis van de Middeleeuwen en Vroegmoderne Tijd.

Wat is uw favoriete onderwerp om les over te geven?

"Dat is alsof je zou vragen welk van mijn kinderen ik het liefst zie. In de loop van de jaren maak je van leerstof je eigen verhaal, je geeft er je eigen draai aan en dan identificeer je jezelf ermee. Ik geef wel het vak 'Geschiedenis van de Europese expansie tijdens de Vroegmoderne Tijd' heel graag omdat het bijzonder relevant is. Omdat ik het bovendien alleen geef, kan ik het helemaal zelf vormgeven."

U bent afkomstig uit Oostenrijk en studeerde en werkte al in verschillende Europese steden. Wat vindt u van Gent? Wat is uw favoriete plek hier?

"Ik vind Gent een mooie stad, ook als historicus, met het grootse middeleeuwse verleden dat nog sterk aanwezig is. Tijdens de eerste Verleden Week (projectweek van Geschiedenis, red.) hebben we een kajaktocht gedaan van het Handelsdok tot aan de Vooruit. Daar heb ik de waterlopen in Gent heel erg leren appreciëren. Portus Ganda vind ik bijvoorbeeld inspirerend, ook omdat daar de oorsprong van Gent ligt."

Op welke manier verschilt de UGent van de andere instellingen waar u al actief was?

"Zelf begon ik te studeren in Wenen. Voor mij was dat vooral een eye opener om als jonge student naar de stad te trekken en die grote universiteit te leren kennen. Die was toen in vergelijking met vandaag wat ouderwets en klassiek. Antwerpen, waar ik als assistent begon, was ook verschillend omdat het kleinschaliger was. De aanpak was streng en gericht op vaardigheden en oefeningen. Ik denk dat studenten het nu leuker hebben in Gent. De omgang met de docenten is veel losser en er is meer flexibiliteit."